סדנאות
סדנאות לעידוד הרשמה בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות
במסגרת פגישות שערכנו עם ראשי החוגים ובתי הספר בפקולטה, לאור הממצאים שעלו כתוצאה מניתוח נתוני הרשמה ולאחר סקירה של תוכניות ההוראה בפקולטה,הצענו סדנאות שעשויות לסייע לעידוד הרשמה ובניית תקשורת מקרבת.
בבסיס הצעה זו עמדה המחשבה שהחומרים מהסדנאות יכולים להוות תשתית לבניית תוכניות פעולה ולעזור גם למערך השיווק באוניברסיטה ללמוד לעומק על הצרכים של החוגים ובתי הספר.
הנחת העבודה הייתה כי דפוסי עבודה קונבנציונאליים (כגון מצגות, דוחות סטטוס ודיונים מנוהלים) או מפגשים פתוחים (כגון:דיונים פתוחים וסיעור מוחות) מייצרים לא פעם, תחושות של תסכול ו/או הדרה ואינם מצליחים לייצר”מקום” לרעיונות טובים להופיע.
על כן, בנינו סדנאות שבאות לתת מענה לחסמים אלה. הסדנאות מבוססות על גישה שיתופית, שדוגלת בעירוב ובשיתוף בעלי עניין שונים, כשהתפישה היא שמבנה-פעולה יכולים “לשחרר” את החשיבה מדפוסים אוטומטיים ולהוביל את המשתתפים לפתרונות ממקורות בלתי צפויים.
הסדנאות נוצרו באמצעות הפרוטוקולים של Liberating Structures שמאפשרים להתמודד עם דילמות ואתגרים מורכבים,כאשר השיטות שנוסו בעבר הובילו למבוי סתום. יש לציין, כי הפרוטוקולים נוסו בהצלחה באקדמיה, כמו בעולם העסקי והובילו לחידושים ולדיפוזיה של רעיונות יצירתיים.
הסדנאות נערכו בהנחיה שלי עם החוגים: ריפוי בעיסוק, גרונטולוגיה ושרותי אנוש (בנושא עידוד הרשמה) והחוג לסיעוד ( תקשורת מקרבת). הסדנאות התקיימו במהלך חופשת הסמסטר עם כל חוג בנפרד, בין התאריכים ה 22-1 ל 2-2-2023. והשתתפו בהן כ 55 אנשי סגל אקדמי, מינהלי, צוות היחידה להכשרה מעשית (בחוג לסיעוד) סטודנטים/יות , ובוגרים/ ות. במהלך הסדנאות עבדנו עם סדרה של תרגילים שסייעו לאתר את החסמים והאתגרים בנוגע להרשמה תקשורת מקרבת? כאשר כל חוג הביא את הדילמות ובעקבותיהן את “חוכמת ההמון” שלו למציאת פתרונות.
לדוגמא, בסדנה שנערכה עם החוג לריפוי בעיסוק נבחרה הסוגיה המרכזית עליה עבדו המשתתפות במציאת פתרונות יצירתיים.
השאלה הממוקדת, המרכזית היתה מה ניתן לשנות (במשאבים הקיימים) בראיון הקבלה, בחוג לריפוי בעיסוק על מנת להעלות את שיעור ההרשמה. במהלך הסדנא עלו פתרונות ורעיונות שונים כשהמטרה הייתה להשתמש בראיון הקבלה לא רק ככלי סינון אלא ככלי שיווקי.
הפידבק מהמשתתפות היה שהסדנא עזרה להן להעלות רעיונות ולגלות יצירתיות ותנועה בחשיבה. בהמשך,העברנו את החומרים מהסדנא למיטל הלוי, רפרנטית השיווק של הפקולטה שלנו, כמו גם לחוג שימשיך ללבן את הרעיונות במסגרת דיונים וריטריט חוגי.
אשמח להשיב לשאלות ולתת הסברים נוספים.
להלן כמה תמונות מהסדנאות המוסיפות את הצבע והחיים לטקסט וממחישות את הפעילות בסדנאות (:
תודה,
ענת גסר- אדלסבורג
ס. דיקאן לענייני הוראה של הפקולטה.