משחק ומשחקיות: ראיה התפתחותית רב-תחומית
דר’ אסנת עטון-עיני, גב’ שרון קורונה-גאון, גב’ מיכל ויסמן-ניצן
הקורס יעסוק בהתפתחות המשחק בינקות ובילדות בהקשר תנועתי, רבמערכת גשי, לשוני-חברתי וקוגניטיבי. יושם דגש על הזיקה בין התחומים השונים, יישומם הקליני והתייחסות לילדים עם צרכים מיוחדים. במהלך הקורס יוצגו סרטים שישמשו בסיס לניתוח על פי ההיבטים ההתפתחותיים השונים.
קורס משותף עם החוג להפרעות בתקשורת והחוג לריפוי בעיסוק.
לחשוב סביבה לראות הזדמנות בראי ההתפתחות
דר’ אסנת עטון-עיני, גב’ גיתית יצחקניא, גב’ מיכל ויסמן-ניצן
הקורס יעסוק בקשר ילד-סביבה, על בסיס תיאוריות תפיסתיות ואקולוגיות, ותיאוריות העוסקות בעיצוב והנגשה. יוצגו היבטים רב מקצועיים להבנת הסביבה בהתפתחות הילד, ותפקודו. ייבחנו כלים להערכת היבטים סביבתיים בתכנון התערבות, והמשמעויות הסביבתיות השונות בהתערבות באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
קורס משותף עם החוג להפרעות בתקשורת והחוג לריפוי בעיסוק.
פגות: ראיה התפתחותית עדכנית בלווי וטיפול
דר’ אסנת עטון-עיני, גב’ רותם סלה-גואטה
הקניית ידע והבנה בתהליכי התפתחות של ילדים שנולדו פגים כאוכלוסייה ייחודית בסיכון התפתחותי. הבנת הבסיס הרפואי וההתפתחותי למאפייניהם הייחודיים בתחום התנועה, התחושה, השפה והתקשורת, היבטים חברתיים-רגשיים והיבטים תפקודיים של שינה ואכילה. הצגת עקרונות מנחים ודגשים עדכניים באבחון ובטיפול.
קורס משותף עם החוג להפרעות בתקשורת.
אבחון וטיפול נוירולוגי בטווח החיים
דר’ מיכל כפרי, דר’ אסנת עטון-עיני
הקורס יציג מגוון סוגיות באבחון וטיפול בילדים ומבוגרים עם פגיעה במערכת העצבים המרכזית. במהלך הקורס יינתן דגש על: 1. דיון בבסיס התיאורטי של גישות אבחון ואמצעי טיפול 2.בחינה של אמצעי טיפול ביחס למחקר עדכני 3. יישום בקליניקה של אבחון ואמצעי טיפול תוך התייחסות לעקרונות המעשיים ווריאציות אפשריות בישום.
שיטות הדמיה במערכת שלד שריר
פרופ’ גלי דר
הקורס יעסוק באמצעי הדמיה (אולטרה-סאונד אבחנתי, CT) ככלי אבחון והערכה הן בקליניקה והן ככלי מחקר. הקורס יעסוק בזיהוי המבנים האנטומים התקינים של מערכת השלד-שריר ופתולוגיות נבחרות באמצעי ההדמיה השונים עם דגש על הגוו.
היבטים בשיטות אימון
היבטים באימון גופני לחולי ריאה כרוניים
שיקום לב: תיאוריה ופרקטיקה
חולי לב וריאה: תכנית אימון ושיקום
למידה בקליניקה שיקום לב-ריאה
למידה בקליניקה מניעה ושיקום פציעות ספורט
דר’ מיה קלה בנצור, פרופ’ גלי דר
למידה בקליניקה העוסקת באבחון, מניעה וטיפול בפגיעות בספורטאים. למידה מעמיקה של נושאים מרכזיים בשילוב תרגול והתנסות. התאמות ייחודיות לענף, מבדקי תפקוד ובדיקות כשירות, טכניקות חבישה מתקדמות לפתרון בעיות קליניות, שילוב בצוות רב תחומי. מבנה: שילוב של ימים מרוכזים ושעות עבודה בקליניקה – במכון וינגייט.
שיקום אורתופדי מתקדם לגפה תחתונה
מר לירן ליפשיץ, פרופ’ גלי דר
הקורס הינו קורס מתקדם בתחום השיקום האורתופדי והינו מעשי, פרקטי וקליני.
הקורס מאפשר ללומד להתנסות במגוון רחב של הרצאות, סדנאות, בדיקות קליניות, טיפולים מנואלים על פי גישות שונות, חבישות (טייפינג) וכן מספר רב של תרגילים לחלקי גוף שונים. הקורס יסקור פציעות אורתופדיות הנפוצות בגפה התחתונה הכוללות קרסול, כף רגל, שוק, ברך ושרירי הירך. יושם דגש מיוחד על מפרק הירך, האגן והמפשעה.
גישה קלינית לזיהוי דגלים אדומים בפיזיותרפיה
דר’ בוריס סוקולובסקי
קורס “גישה קלינית לזיהוי דגלים אדומים בפיזיותרפיה” סוקר רקע רפואי הדרוש לפיזיותרפיסט\ית המקבל\ת מטופלים בגישה ישירה. הקורס מורכב מהתבוננות מערכתית ואיזורית על גוף האדם, במטרה להקנות הסתכלות רחבה ומקיפה על אבחנות מבדלות לבעיות הנפוצות בשדה הקליני. מטרת הקורס היא לאפשר לקלינאי לבצע הערכה קלינית של דגלים אדומים בצורה מובנית, ולרכוש את הכלים לתקשורת יעילה עם קולגות וצוות רפואי.
שיקום וסטיבולרי
דר’ יואב גימון
שיקום וסטיבולרי הינו תחום ייחודי בפיזיותרפיה המטפל במגוון של בעיות כגון סחרחורת, ורטיגו, תחושת שיוט, חוסר יציבות במיקוד המבט וחוסר שיווי משקל. בעיות אלו לרב נגרמות מנזק לאיבר שיווי המשקל הווסטיבולרי או מאופן עיבוד המידע במערכת העצבים המרכזית. בקורס זה נלמד את המנגנון הווסטיבולרי, את הפתופיזיולוגיות העיקריות אשר מהוות מקור לסימפטומים של המטופל ונתרגל את טכניקות הטיפול בחולה מסוחרר.
סמינריון בלמידה מוטורית בטווח החיים
דר’ מיכל כפרי
הקורס יתמקד במאפייני הלמידה בשלבים שונים בטווח החיים. על בסיס הבנת הקשרים בין מאפייני הלומד, בדגש על גיל, ובין הלמידה, יבחנו המשתנים האופטימליים של תוכניות אימון לצורך למידה. כמו כן יבחנו ההיבטים הנ”ל במצבים פתולוגיים השכיחים בילדים ובזקנים.
אבחון וטיפול בכאב – סמינריון/קורס
פרופ’ אירית ויסמן-פוגל
במהלך הקורס הסטודנט יכיר את הפתופיזיולוגיה של הכאב לצורך הבנת המנגנונים הפריפריים והמרכזיים העומדים בבסיס הטיפולים בכאב. בקורס יושם דגש על מגוון רחב של טיפולים: פיזיקאליים, תרופתיים, ניתוחיים וגישות טיפול משולבות המתייחסות להיבטים נפשיים, התנהגותיים ופסיכולוגיים של הכאב הכרוני.
סוגיות נבחרות בפיזיותרפיה מוסקולוסקלטאלית – סמינריון
דר’ הילה שריג-בהט
הסמינריון הינו קורס מתקדם בפיזיותרפיה מוסקולוסקלטאלית, המשלב תכנים עיוניים עם טכניקות מנואליות ותרגיל מחקר קליני. התכנים העיוניים יקיפו את תחום הידע העדכני ביותר בנושא כאבי צוואר, הפרעות סנסורי מוטוריות הקשורות לכאבי צוואר וסחרחורות, היבטים פסיכולוגיים טיפוליים בפיזיותרפיה, מבחנים קליניים שכיחים לגפה תחתונה.החלק המנואלי יכלול סוגי תרגילים לצוואר ועמוד שדרה ודרכים לבחירתם והתאמתם, מניפולציות נבחרות, וטכניקות מנואליות.בחלק המחקרי נבחר ביחד נושא הקשור לטסט קליני בשמוש שכיח, נחקור מה ה”חורים” בתחום הידע שלו, ונגבש תכנית מחקר. במהלך הקורס נפתח פרוטוקול יחד, נערוך פיילוט עצמי עליו ואיסוף נתונים, ננתח את תוצאותינו ונתארן בכתב. בתהליך זה נכיר כלים יעילים למחקר כמו בתוכנות ה end note, SPSS וטיפים לחיפושים במאגרי המידע.הסמינריון משלב שלושה תחומים: ידע, פרקטיקה ומחקר באוירה קבוצתית אינטימית המאפשרת דיון, החלפת דעות ויישום כלים יחד.
תרגול גופני בילדים – היבטים פיזיולוגיים – קורס
תרגול גופני בילדים בבריאות ובחולי א’ + ב’ – סמינריון
The course (קורס) will examine the following areas:
- The responses to exercise and training among healthy children, with an emphasis on the physiological response.
- The effect that normal growth and development may have on the responses to exercise and vice versa in healthy children.
The “seminar” (סמינריון) will include the above and extend it to:
3. The role of physical activity, exercise and training among children with disorders and chronic illnesses.
ניתוח תנועה – מתיאוריה למעשה – סמינריון
פרופ’ טל קרסובסקי
הבנת המורכבות של ניתוח תנועה אנושית – בדגש על מונחים כגון יציבות, קואורדינציה ושיווי משקל; הכרת כלים ושיטות קיימים לניתוח תנועה בריאה ופתולוגית בדגש על גף עליון והליכה; הדגמה והתנסות פעילה בשלבים שונים של ניתוח תנועה; כלים חדשים לניתוח תנועה – שיקולים בפיתוח ותיקוף.
התפתחות הילד – קורסי חובה
הורות והתקשרות
פרופ׳ תרצה יואלס
הבנת תהליכי הורות, שונות בין הורים והקשר להתפתחות תקינה ולא-תקינה של ילדים עם דגש על תיאורית ההתקשרות לאורך מעגל החיים, השלכות להתערבות.
פסיכולוגיה התפתחותית למתקדמים
פרופ׳ אפרת שר-צנזור
מטרת הקורס הינה לחשוף את הסטודנט למושגי היסוד בהתפתחות הילד. הקורס ידון בשלבים התפתחותיים בתחומים שונים משלב ההיריון ועד גיל ההתבגרות. כמן כן נדון בהשפעת הסביבה, התורשה, התרבות והחברה על ההתפתחות.
שיטות התערבות התפתחותיות
פרופ׳ תרצה יואלס
הקורס יעסוק בתיאוריה וביישום של תכניות התערבות מפרספקטיבה התפתחותית, תוך התמקדות בתפקידו של המטפל ההתפתחותי כמתכנן, מטמיע ובוחן את האפקטיביות של תכניות התערבות שונות. הקורס יעסוק לפיכך גם באספקט המחקר של תכניות התערבות ובאספקט היישומי. כמו כן יעסוק הקורס בקשר שבין מניעה, אבחון והערכה, והתערבות ברמות שונות.
התפתחות רגשית חברתית מוקדמת
פרופ׳ דוד אופנהיים
בקורס זה נסקור תיאוריות העוסקות בהתפתחות רגשית בגיל הרך נבדוק את הביסוס האמפירי ונדון בהשלכות שלהם לגבי התערבות עם ילדים.
תצפית תינוקות
גב׳ חנה פרחי, גב׳ ענת גינס, גב׳ ענת מילר-ארד
בקורס זה הסטודנטים יתבקשו לצפות בהתפתחות הקשר בין תינוק צעיר והוריו מדי שבוע לאורך שנת הלימודים האקדמית. החומרים יובאו לדיון קבוצתי בקבוצות קטנות, וכך נוכל לעקוב אחר התפתחותם של מספר תינוקות במשך השנה. הקורס מלווה את לימודי התיאוריה דרך מגע ישיר, חי וחוויתי עם תינוק והוריו בחודשים הראשונים לחיים.
מתודולוגיה במחקר התפתחותי
פרופ׳ דוד אופנהיים
קורס זה יתמקד בניתוח והערכת מחקרים בהתפתחות הילד, שיקולים הקשורים לתכנון וביצוע מחקרים התפתחותיים, ושימוש בכלים סטטיסטיים. השלכות ליישומי ידע מחקרי עם ילדים, הורים ומערכות ציבוריות
עבודות גמר (לתלמידים במסלול ללא תזה)
ד״ר סמדר דולב, ד״ר נורית גור-יעיש, ד״ר שירלי שויער
מטרת הקורס של עבודות גמר הינה ללוות את הסטודנט בתהליך כתיבת עבודת הגמר.
סמינר תזה (לתלמידים במסלול תזה)
פרופ׳ אפרת שר-צנזור
הקורס ילווה את התלמידים הכותבים עבודת גמר מחקרית (תזה) ויהיה בעל אופי סדנאי. מטרות הקורס הינן לתרגל כתיבה מדעית, להעמיק בסוגיות מתודולוגיות התפתחותיות ולהתנסות בסטטיסטיקה היסקית מתקדמת. במהלך הקורס התלמידים יתבקשו להכין ניירות חשיבה, להוביל דיון במאמרים, להציג בכתב ובעל פה את התקדמותם בהכנת הצעת התזה/עבודת התזה, ולתרגל ניתוחים סטטיסטיים בעזרת תוכנת SPSS
התפתחות הילד – קורסי בחירה מתקדמים
הדרכה רפלקטיבית
גב׳ חנה פרחי, גב׳ מיכל וינר
הקורס הינו במתכונת קבוצת הדרכה שתעסוק במקרים שיביאו המשתתפים. המקרים יהיו של ילדים ומשפחות אותם פוגשים המשתתפים במסגרת עבודתם. הקבוצה תדון במקרה, בפניה לטיפול או להתערבות, ביחסים בתוך המשפחה וביחסי המשפחה עם המטפל.
נעשה ניסיון להשתמש בתחושות המטפל, בהבנתו את המקרה וביחסיו עם הילד והמשפחה, כמו גם בתחושות ומחשבות שיעלו בחברי הקבוצה האחרים, על מנת להבין את הדינאמיקה הרגשית של הילד ומשפחתו, ואת הקשרים בין המטפל והמטופלים, ובכך לתרום להבנת המקרה והתהליך הטיפולי.
תצפית ילד, דיאדה וטריאדה
ד״ר שירה יובל-אדלר
קורס זה נועד להקנות הכרות עם מספר שיטות להערכת עולמו הפנימי של הילד ומערכת היחסים הנרקמת בין הילד להוריו, הן ברמה הדיאדית (הורה-ילד) והן ברמה הטריאדית (אם-אב-ילד). בקורס זה נעסוק בשלושה כלים מרכזיים:
MacArthur Story Stem Battery (MSSB) Autobiographical Emotional Event Dialogues (AEED)
Lausanne Trilogue Play (LTP)
הקורס יכלול בתחילה התייחסות למשחק בגיל הרך, תוך התמקדות בחשיבות ומשמעות המשחק עבור ילדים צעירים. לאחר מכן יוצגו שלושת הכלים, תוך התייחסות לרקע התיאורטי וגוף הידע המחקרי העומד בבסיס כל אחד מהכלים הנ”ל והכרות עם דרך הקידוד של כל כלי. בקורס נעמיק את ההבנה אודות התקשורת הרגשית המתרחשת בעת אינטראקציה (דיאדית / טריאדית), תוך התמקדות במונחים: קוהרנטיות רגשית, מותאמות רגשית, סנכרון, אינטגרציה של חוויה רגשית.
הכרות עם המודלים של הזמינות הרגשית של הדיאדה והסתגלות ההורה לאבחנה של ילדו
ד״ר סמדר דולב ופרופ׳ אפרת שר-צנזור
מטרת הקורס הינה הכרות ולמידה של שני מודלים: הזמינות הרגשית והסתגלות הורים לאבחנה של ילדם. הקורס יהיה בעל אופי סדנאי ויכלול בחלקו הראשון הצגה של הכלי הזמינות הרגשית, הכרה של ששת סולמות הכלי והסתכלות על אינטראקציות בין הורים/מטפלים וילדים, המצולמות בווידאו, בעזרת הפריזמה של כלי הזמינות הרגשית. במהלך הסדנה אנו נדון במושגים מרכזיים עליהם מושתת כלי זה: איכות האינטראקציה, הדדיות ודיאדיות, הבניה וחודרנות, following the child’s lead, יוזמה ועוד. חלקה השני של הסדנא יעסוק בהסתגלות של הורים לאבחנה, ובמסגרתו נתרגל את השימוש בראיון ה Reaction to the Diagnosis Interview
התפתחות שפה בגיל הרך
ד״ר נעמי הברון
הקורס ידון בהתפתחות שפה מנקודת מבט כלל מערכתית: היכולות והידע השפתי המתפתח של תינוקות וילדים, הקלט השפתי מסביבתם הקרובה, דו לשוניות, והדרכים בהן חוקרות וחוקרים לומדים על תהליכים אלו
ילדים בסיכון
פרופ׳ תרצה יואלס
הקורס יעסוק באספקטים תאורטיים וקליניים של ילדים בסיכון. הקורס יבחן אספקטים שונים של ילדים הגדלים בסביבת עוני, ילדים העוברים התעללות והזנחה, פגיעות מיניות סביבה חוץ ביתית פנימייתית או משפחתית ועוד.
ילדים בסיכון
פרופ׳ תרצה יואלס
הקורס יעסוק באספקטים תאורטיים וקליניים של ילדים בסיכון. הקורס יבחן אספקטים שונים של ילדים הגדלים בסביבת עוני, ילדים העוברים התעללות והזנחה, פגיעות מיניות סביבה חוץ ביתית פנימייתית או משפחתית ועוד.