פרוייקטים בית הספר לעבודה סוציאלית

רשימת הפרוייקטים

חיפה פוגשת את פרנקפורט

משתתפי פרוייקט חיפה פוגשת את פרנקפורט
משתתפי פרוייקט חיפה פוגשת את פרנקפורט

פוגשים את ה”אחר”, פוגשים את עצמנו.
“חיפה פוגשת את פרנקפורט” הינו פרויקט ייחודי של שיתוף פעולה אקדמי בין בית הספר לעבודה- סוציאלית באוניברסיטת חיפה, לבין ביה”ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה למדעים שימושיים בפרנקפורט.
הפרויקט מתקיים בביה”ס זו השנה השמינית, ועוסק בנושאים הקשורים לנרטיבים אישים משפחתיים וקולקטיביים בחברות מרובות תרבויות כמו גם תרבות הנצחה כפי שהיא מתקימת בגרמניה ובישראל. הפרויקט מתקיים לאורך שנת לימודים אקדמית מלאה, אשר במסגרתה מתקיימים שני מפגשים בני שבוע – האחד בפרנקפורט והשני בחיפה . מפגשים אלה מהמהווים שיאו של תהליך הלמידה.
הסטודנטים המשתתפים בפרויקט (שנה ב’) מתנסים בתהליכים קבוצתיים המבוססים על מודל תהליך-תוכן (model educational-Psycho). התנסות בקבוצה הטרוגנית, מרובת תרבויות וזהויות, מזמנת בחינה מקרוב של המשמעות האישית והמקצועית הנוצרת במפגש ובמגע עם “האחר”. פרספקטיבה נוספת המאפשרת לבחון מקרוב תהליכים אלו נוצרת באמצעות מפגש בין-קבוצתי עם קבוצת סטודנטים לע”ס באוניברסיטה בפרנקפורט. המפגש המתקיים בין הקבוצה הישראלית והגרמנית מאפשר דיאלוג פתוח ודינאמי ביחס לתכנים העולים בתוך כל אחת מן הקבוצות ובין שתי הקבוצות יחד. זהו מפגש “בין-תרבותי” במהותו, המשמש כמעבדה חיה לפיתוח מודעות, ולחיזוק רגישות וכישורים בין-תרבותיים בקרב הסטודנטים. במהלך המפגשים (בחיפה ופרנקפורט) מתקיימות הרצאות, דיונים, וסדנאות תהליכיות ביקורים באתרי-זיכרון ובמוסדות רווחה שונים.
הפרויקט עוסק בנושאים של זיכרון וזהות אישיים וקולקטיביים, עיצובם, הבנייתם החברתית והפונקציות אותם הם ממלאים בחברות מרובות תרבויות, זיכרון השואה בישראל, מיעוטים ורב-תרבותיות ועבודה סוציאלית בחברה רב-תרבותית. תוך למידה משותפת וקיומו של דיאלוג מתמשך בין שתי קבוצות הסטודנטים. הפרויקט מושתת על ההנחה שהמפגש עם האחר תורם הן מבחינה אישית והן מבחינה מקצועית. בנוסף השיח בנושאי זהות וזיכרון הינו בעל משמעות ייחודית ורגישה בגרמניה ובישראל בגלל ההיסטוריה של כל אחת מהן ומשום היותן מדינות מרובות תרבויות. כך, שעיסוק משותף בנושאים אלה עשוי לשמש מעבדה חיה לפיתוח ולחיזוק רגישות ומסוגלות בין-תרבותית תוך למידה, עשייה, ומפגשים משותפים בפרנקפורט ובחיפה.
בפרויקט משתתפים בכל אחת מן הקבוצות (הישראלית והגרמנית) כ-15 סטודנטים, שנבחרים לאחר ראיונות אישיים ובחינת התאמה. תשומת לב מיוחדת ניתנת להרכבה המגון של הקבוצה, עם ייצוג הולם לקבוצות מיעוט בחברה הישראלית. כדי לתת התרשמות מוחשית יותר מורפות תמונות משנת 2014 כמו גם דברי המשתתפים.

בעבר הייתי עומד בצפירה (של יום הזיכרון), היום אני מבין למה.... זה גרם לי לחשוב (בוכנוולד)... איך לא משחזרים את הסבל מדור לדור? האם כשהפלסטינים יהיו בעמדת כוח הם לא ישחזרו את הסבל שהם חווים ליהודים?

בפרויקט הזה נוצר מודל חדש שיעשה שינוי. אני אחנך את הילדים שלי בעתיד בצורה שונה ממה שאני חונכתי. בצורה מכילה ומקבלת כדי שבסופו של דבר נגיע לשלום ושלווה

התוכנית נתנה לי הזדמנות לגעת במקומות החשוכים שבתוכי. מקומות שתמיד התכחשתי להם ולא רציתי לגעת בהם. התוכנית נתנה לי במה לחקור מקומות אלה, להציף אותם ולהביע את דעתי בנושאים שתמיד פחדתי לדון בהם

 

בעקבות הביקור במחנה הריכוז בוכנוולד מרץ 2014:

כשעמדנו דקת דומייה בבוכנוולד הדמעות זלגו. חשבתי על הילדים, הנשים, הקשישים והגברים, על האמהות.. חשבתי על היהודים וגם על הפלסטינים. התפללתי שיהיה שלום בעולם.

במחנה, בקור כשהשלג ירד הבנתי פתאום את הסבל, את הכוח שמניע את העם היהודי. שום ספר לא יכול ללמד את המשמעות האמיתית של דבר זה.

לעמוד שם (בבוכנוולד) ישראלים, פלסטינים וגרמנים... אני חושבת שאין חוויה חזקה מזה.

תפיסת הקהילתיות

צוות קהילתיות בביה”ס לעבודה סוציאלית
תפיסת הקהילתיות בביה”ס לע”ס החלה לקרום עור וגידים בתהליך שהחל בשנת 2003 כחלק מחזון ראש ביה”ס דאז – פרופ’ אורה גילבר, ומתוך נכונות של קהילת בית הספר – סטודנטים, מרצים, מדריכי העבודה המעשית ואנשי המנהלה – לשפר ולהיטיב את שיתוף הפעולה בין הצדדים ואת המצב הקיים בבית הספר. צוות הקהילתיות של בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה מבקש ליצור קהילה בבית הספר, אשר תישען על שלושה רבדים: קהילה לומדת, קהילה משתפת וקהילה מעורבת.

הרציונל להקמת “פרויקט קהילתיות” (כפי שהוצג במועצת בי”ס ב – 2003) היה:
תחושת אי שביעות רצון של סטודנטים, חברי סגל ומדריכים בלימודי שדה במספר תחומים:

  • יחסים בין סטודנטים לסגל אקדמי ומנהלי
  • קשר בין הסטודנטים והמדריכים
  • שיתוף הסטודנטים בקבלת החלטות
  • מעורבות ביה”ס בקהילה הרחבה
  • תקשורת בין בית הספר לבין ההכשרה המעשית
     

מטרות קהילתיות:

  • הגברת השותפות בין חברי קהילת בית הספר- סטודנטים, חברי סגל אקדמי ,מנהלי ומדריכים
  • הגברת מעורבות הסטודנטים והסגל בנעשה בבית הספר.
  • הגברת תחושת ההזדהות והעלאת שביעות הרצון של כלל קהילת ביה”ס.
  • חיזוק הנראות וההשפעה של בית הספר בקמפוס, בעיר ובמדינה.


ראשי בית הספר בעבר פרופ’ אורה גילבר ז”ל , פרופ’ אמנון לזר ופרופ’ פייסל עזאייזה וכיום פרופ’ מירי כהן מקדמים ומעודדים את תפיסת הקהילתיות בבית הספר.

צוות הקהילתיות מלווה בועדת היגוי המורכבת מבעלי תפקידים שונים וסטודנטים.

 
צוותי קהילתיות בעבר ובהווה
הדרכה: סופי אוריה בינימין ודני קורן

סטודנטים:

2003-2004 יעל ברסלבסקי, אמיר חמיס ,בני שחורי

2004-2005  קרן שחר , בני שחורי , קרן הדר, לירון פלג הדומי

2005-2006 רעות נחמן, ג’רייס חורי

2006-2007 בר גלבוע, רנא ג’ובראן גיא דנן

 

הדרכה: תמי הנדלמן בן שמעון

סטודנטים:

2007-2008  אחסאן הלון דורית שכטר

2008-2009 גיל קולטון ומריה פלקסין

2009-2010  מאיה קורן ועינב אגוזי

2010-2011 שני אהרון ג’נאן איברהים

2011-2012 רשא זועבי ונוגה ויינברגר

2012-2013 אינה סורקס ומייסא מנסור

2013-2014 לובנא תומא ומורן בלנק 

 

הדרכה : רבקה וייסטוך הכט 

2014-2015 דורין ברבי ליבוביץ ורומיה חאג’ 

2015-2016 עירין חי ותגריד חג’אזי

2016-2017 כרם צאירי ושיראז חמאד

צוותי קהילתיות מבחר :

2015-2016

נשים: הדר שרעבי יסמין גואטה אסתי דרורי

גברים: רפאל פלס, חיים פינסקי וישעיהו חודק

2016-1017 

נשים: אודליה מלמד, שני נתנזון

גברים: משה צ’ילקובסקי וחננאל גולדפינגר

מתוך תפיסת הקהילתיות צמחו מספר פרויקטים חלקם ממשיכים עד היום וחלקם הסתיימו:

  1. “קפה ידע” –מפגשי שיח והעשרה בין סטודנטים וסגל
  2. “היום הבית ספרי”- אירוע השיא של שנת הלימודים המציג את העשייה בשדה של הסטודנטים ומאפשר מפגש בלתי אמצעי בין כלל חברי קהילת בית הספר – סטודנטים , סגל מדריכים ומנהלי ארגונים
  3. הקמה וליווי ועד סטודנטים – כיום ועד הסטודנטים הינו ועד פעיל ועצמאי בעל סדר יום מגובש הפועל בשיתוף פעולה עם צוות הקהילתיות
  4. “עו”סים עניין”- עיתון בית-ספרי (קישור)
  5. סיוע ותמיכה לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים
  6. יצירת אמנה בית ספרית
  7. ליווי אקדמי לפעילות סטודנטים בשת”פ עם נציגת הרקטור
  8. פורום יהודים ערבים
  9. סיוע לפליטי דרפור ועמותת משאלת לב
  10. שבוע התנדבות – השתתפות בהובלת פעילות התנדבותית כאילו בפרויקטים רבים בעיר חיפה ומחוצה לה  (קישור למצגת)
  11. עדכן “ביקור בית” ודף פייסבוק פעיל – http://www.facebook.com/profile.php?id=100000553295829&ref=ts (קישור לעדכאנים)
  12. שיחות חתך של בעלי תפקידים עם הסטודנטים
  13. ערב תרבות בית ספרי (קישור לתמונות)
  14. תשתית להקמת ארגון בוגרים

צוות קהילתיות ישמח לקבל פניות, יוזמות ורעיונות חדשים לעשייה ושותפויות חדשות מתוך קהילת בית הספר

ניתן לפנות לצוות למייל : communitysw@gmail.com

או להתעדכן בעמוד הפייסבוק : http://www.facebook.com/profile.php?id=100000553295829&ref=ts

קהילות חזקות

המשתתפים בפרוייקט של ביה"ס לעבודה סוציאלית

קהילות חזקות לילדים

היא יוזמה שמטרתה לשפר את רווחתם של ילדים הגדלים בסביבות מוחלשות ומקופחות ולצמצם את התעללות והזנחה של ילדים בסיכון. היוזמה מכוונת להגביר את את הלכידות הקהילתית ולחזק קשרים חברתיים בין המשפחות והמוסדות העיקריים של הקהילה, וכך לחזק את מערך ההגנה על ילדי השכונה. בשנת 2016, בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה יזם את הפרויקט קהילות חזקות בשכונת חליסה, בשיתוף עם השירות הרווחה העירוני בחיפה. בפרוייקט זה מעורבים סטודנטים לתואר ראשון לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה כחלק מהכשרת השדה שלהם, ומקבלים הדרכה והנחיה מהעובדים הסוציאליים הקהילתיים שבלשכת הרווחה המקומית. במקביל, צוות מחקר מבית הספר לעבודה סוציאלית מנהל מחקר מקיף המשלב מתודות כמותיות ואיכותניות, ומספק הערכה מתמשכת אודות תוצרי הפרוייקט ומידת יעילותו. ההערכה מסייעת גם להצביע על צרכי הקהילה ועל התחומים בהם ניתן לשפר את ההתערבות.