על אודות בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות
טיפול באמנות חזותית | דרמה תרפיה | טיפול בתנועה | טיפול במוסיקה | פסיכודרמה | פסיכודרמה לחרדים במכללת מבח”ר
בית הספר לטיפול באמצעות אומנויות הוקם באוקטובר 2008 כחלק מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה. בית הספר הוא היחיד בישראל המעניק תואר שני בטיפול באומנויות עם חמש תכניות: טיפול באומנות חזותית, טיפול בתנועה ומחול, טיפול במוזיקה, דרמה תראפיה ופסיכודרמה. מאז הקמתו הפכו התכניות בבית הספר לתכניות האקדמיות הפופולריות ביותר בישראל, בהן רשומות כיום למעלה מ -450 סטודנטים. בית הספר מציע גם תכנית מיוחדת לסטודנטים וסטודנטיות מהחברה החרדית. לבית הספר מוניטין רב בעולם כמוסד הכשרה ומחקר מוביל בעולם. לסטודנטים בבית הספר ניתנת האפשרות להיפגש עם טובי המטפלים והחוקרים בתחומים השונים.
מטרות בית הספר הן: להכשיר קלינאים וחוקרים אקדמיים בתחום הטיפול באומנויות, להרחיב את בסיס הידע התיאורטי בתחום, לפתח גישות טיפוליות ומתודולוגיות מחקר חדשניות ולקדם את מעמדם של מקצועות הטיפול באומנויות בתחום הבריאות, הרווחה, ושיקום בישראל ובעולם. כתכנית להכשרת מטפלים, אנו רואים במקצוע הטיפולי גישה ודרך חיים. התכנית מעודדת התפתחות אישית לצד רכישת מיומנויות טיפוליות ומזמינה את הסטודנטים לקחת חלק במסע התפתחותי זה.
תכנית הלימודים לתואר שני בטיפול באומנויות היא תכנית בת שנתיים הנמשכת לאורך שישה סמסטרים. כל שנת לימודים אקדמית מתחילה באמצע אוקטובר ומסתיימת בסוף יולי. הסטודנטים נדרשים להגיע לאוניברסיטה ליום בשבוע ולהשתלב בלימודי שדה, בדרך כלל סמוך למקום מגוריהם, יום נוסף בשבוע. התכנית כוללת לימודיים חווייתיים-התנסותיים באמנויות השונות, תיאוריות בפסיכותרפיה, קליניקה ומחקר. התכנית מגוונת ומעודכנת וכוללת קורסים בגישות תיאורטיות מגוונות (למשל, דינאמית, התפתחותית וקהילתית) ושילוב טכנולוגיה בטיפול. הסטודנטים יכולים לבחור בין מסלול עם תזה למסלול ללא תזה עם בחינת גמר. בנוסף, הסטודנטים משלימים 600 שעות הכשרה קלינית בשדה. הכשרה זו מלווה בהדרכה פרטנית וקבוצתית הניתנת על ידי מדריכים קליניים מנוסים. הקורסים נלמדים בקבוצות קטנות ומתקיימים באולמות רחבי ידיים במשכן לאמנויות באוניברסיטה. רובם המכריע של הבוגרים שלנו משתלבים בתעסוקה במשרד החינוך, במערכת הבריאות ובעמותות שונות בקהילה.
לאחר עמידה בהצלחה בכל דרישות התוכנית, מוענק לבוגרים תואר שני בטיפול באמצעות אומנויות בתחום הנלמד. השלמת דרישות ההכשרה המעשית תזכה את הסטודנט בספח לתעודת המ”א המהווה אישור על השלמת שעות הכשרה מעשית במהלך התואר. בסיום השנתיים הסטודנטים מוזמנים להשלים גם שנה שלישית בהכשרה קלינית מתקדמת (סטאז’) המורכבת מ 960 שעות נוספות כנדרש על ידי המועצה להשכלה גבוהה בישראל ומרבית המעסיקים בישראל. בית הספר מציע אפשרות לעשות שעות אלו גם בקליניקות, בתי ספר ובתי חולים בארץ ובחו”ל בקרב אוכלוסיות סיכון ופליטים שעברו טראומה מורכבת בדרום תל אביב, תאילנד ובדרום אפריקה. תעודות אלו מהוות תנאי לעבודה כמטפל/ת באמנויות במסגרות הציבוריות אפילו לבעלי תעודת פסיכותרפיה ממוסדות שונים.
מאז 2018 בית הספר מציע תכנית דוקטורט בטיפול באומנויות המיועדת למטפלים באמנויות השונות המעוניינים להרחיב את יכולותיהם המחקריות, לתרום לקידום התחום באמצעות פיתוח תיאוריה ודרכי טיפול מבוססי מחקר, להשתלב באקדמיה ולשמש כמובילי דעה בשדה הטיפולי.
מגמת תנועה ומחול – מציעה לימודים אינטגרטיביים וייחודיים המשלבים בין גוף לנפש, תיאוריות ממזרח וממערב, גישות קהילתיות, רוח ונפש, וידע עדכני במדעי המוח. הקורסים בתוכנית מתמקדים בהעמקה בהתערבויות דינאמיות קבוצתיות ופרטניות עם אוכלוסיות שונות סביב התכנים הבאים: טראומה וטיפול בתנועה, פסיכותרפיה בילדים, מתבגרים, מבוגרים וזקנה, שיטות אבחון והתערבות, תנועה אוטנטית, מחלות דגנרטיביות ונוירולוגיות, טיפול בפסיכיאטריה, שיטות התערבות במאובחנים בASD, יחסים ותנועה, עבודה משפחתית, טיפול קבוצתי, הקשבה מודעת, מיינדפולנס ועוד.
מגמת אמנות חזותית – הלימודים משלבים התנסויות ביצירה, בחומרי אמנות מגוונים, פיתוח מיומנויות וחשיבה קלינית וחשיבה מחקרית אודות תהליכי ותוצרי האמנות. בנוסף, אנו מושקעים בפיתוח כלי מחקר ייעודיים למדיום הויזואלי, תוך חיבורים עם גישות מחקריות שונות. אנו מטפחים את החיבורים שבין פרקטיקה (בטיפול פרטני, קבוצתי וקהילתי) לבין המחקר בכל אחד מתחומים אלו .
תכניות לטיפול באמנויות במבח”ר- התוכניות לטיפול באמנות חזותית/פסיכודרמה במבח”ר מאפשרות לימודי תואר שני בטיפול באמנות חזותית/פסיכודרמה המותאמים לאוכלוסייה החרדית. הלימודים זהים ללימודים באוניברסיטת חיפה, אך מתקיימים בהפרדה מגדרית בקמפוס המבח”ר בבני ברק.
מגמת טיפול באמצעות דרמה
מגמת טיפול באמצעות דרמה כוללת שני מסלולי לימוד לתואר שני, פסיכודרמה ודרמה תרפיה.
המילה פסיכודרמה מורכבת משתי מילים יווניות: פסיכה (נפש) ודרמה (פעולה), כלומר – נפש בפעולה. בהתאמה, שיטת העבודה בפסיכודרמה מבוססת על משחק תפקידים וטכניקות התערבות שבאמצעותן המטופל והקבוצה מביאים למרחב הדרמטי-טיפולי קשיים, קונפליקטים ומשאלות לב אישיים ובין-אישיים מהעבר, ההווה והעתיד המדומיין. במציאות בטוחה של “כאילו” (as if), יש למטופל ולקבוצה חופש לחקור ולמצוא באופן ספונטני ויצירתי דרכי התמודדות חדשות, מספקות, אפקטיביות ואדפטיביות יותר.
דרמה תרפיה היא שיטת טיפול בה נעשה שימוש מכוון בתהליכים מתחום הדרמה והתיאטרון למטרות טיפוליות. בדרמה תרפיה מגוון מודלים וטכניקות כגון: עבודה עם בובות, קלפים, סיפורים, מחזות, דמויות, מופע, אימפרוביזציה ועוד מגוון דרכי הבעה מעולם הדרמה והתיאטרון.
הפסיכודרמה והדרמה תרפיה מיושמות בעבודה קבוצתית, פרטנית, וקהילתית עם מגוון אוכלוסיות. לשני המקצועות מאפיינים משותפים כגון משחק תפקידים, ספונטאניות, יצירתיות, דמיון ומשחקיות (playfulness) במציאות דרמטית. על כן, הסטודנטים אצלו זוכים להכיר את שני המקצועות במספר קורסים המשותפים לשני המסלולים.
טיפול במוסיקה
תכנית ההכשרה בטיפול במוסיקה מתמקדת בחברה הרב-תרבותית בת זמננו. מרצי התכנית ומדריכיה מתאימים את תכני ההוראה ודרכיה לצרכים המשתנים של הפרט והקהילה בחברה הישראלית. התכנית מאפשרת לכל סטודנט לעצב את עתידו כמטפל במוסיקה מתוך זיהוי הפוטנציאל הייחודי הגלום בו בתחום המוסיקלי, האישיותי והאקדמי. תכנית הלימודים מטפחת במשולב את היכולות המוסיקליות, הידע התיאורטי ומיומנויות המחקר. היא מבוססת על מודלים טיפוליים בטווח הרחב שבין פסיכותרפיה באמצעות מוסיקה לבין קידום הרווחה והבריאות, בין מתן מענ ליחיד לבין מענה לקבוצה ואף לקהילה השלמה. תכנית ההכשרה נועדה לאפשר לבוגריה לתת מענה למגוון צרכני טיפול ומסגרות טיפוליות.