מידע לסטודנטים – תואר שני – מסלול מוסמך עם פרוייקט – החוג לריפוי בעיסוק
מטרת הלימודים
יצירת גשר המחבר בין העשייה הקלינית והמקצועית של הסטודנט לבין המחקר והידע החדשניים בתחומי העשייה השונים ברפוי בעיסוק.
מבנה ותוכנית הלימודים:
תוכנית הלימודים מציעה ראיה מערכתית של התפתחות האדם מינקות ועד לזקנה, מתוך התייחסות למרכיבי האדם, העיסוק והסביבה. ראיה זו מדגישה את העניין הייחודי של מקצוע הרפוי בעיסוק באיכות חייו של הפרט, ומייצגת את המומחיות המקצועית בפיתוח ובהקניית מיומנויות ובהתאמת הסביבה לשיפור התפקוד במצבי בריאות וחולי.
מעבר לתוכנית הלימודים בחוג, מוצעת לסטודנט במסלול הקליני הזדמנות להרחבה ולהעמקה של הידע שלו, בהתייחס לניסיון ולעניין הקליני עמם הוא מגיע, באמצעות לימודים בקורסים רלוונטיים מחוגים אחרים.
במהלך הלימודים יעסוק הסטודנט בפיתוח ובניה של פרויקט, אשר יבסס את הזיקה בין הרקע המקצועי של הסטודנט לבין תחומי הידע אליהם נחשף בלימודיו.
היקף הלימודים:
היקף תוכנית הלימודים הוא 40 שש”ס וכן הגשת פרויקט. התכנית המוצעת כוללת:
1. קורסי חובה , כולל 2 עבודות סמינריוניות לפחות
2. קורסי בחירה
3. פרויקט גמר
בנוסף, ניתן לבחור קורסים וסמינריונים מכלל הקורסים לתואר שני הנלמדים בחוגים השונים בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות ובפקולטה לחינוך באוניברסיטה ובפקולטה לרפואה בטכניון. קורסים אלה חייבים באישור הוועדה החוגית לתואר שני.
מבנה תוכנית הלימודים:
מסלול קליני – 40 שש”ס | שנה א’ | שנה ב’ | סה”כ |
לימודי חובה | 8 | 6 (2 מתוך השעות הינן פרויקט הגמר) | 14 |
לימודי בחירה | 12 | 14 | 26 |
סה”כ | 20 | 20 | 40 |
*ניתן לבחור קורסי בחירה בפריסה נוחה יותר בין שנה א’ לב’.
רשימת קורסי החובה והבחירה:
קורסי חובה לשנה א’:
– תיאוריות, מודלים ומסגרות התייחסות בריפוי בעיסוק – 2 שש”ס
– שיטות מחקר – 2 שש”ס
– מיומנויות לראיון וניתוח למתקדמים – 2 שש”ס
– סמינר הכנה לפרויקט – 2 שש”ס
קורסי חובה לשנה ב’:
– פיתוח וניהול תכוניות התערבות — 2 שש”ס
– מדיניות וארגון שירותי בריאות – 2 שש”ס
– קורס פרויקט גמר – 2 שש”ס
קורסי בחירה לשנים א’ וב’:
– מבוא לטיפול בעזרת בע”ח – 2 שש”ס
– למידה מוטורית בבריאות ובחולי – 2 שש”ס
– עיבוד סנסורי: היבטים נוירו-פיזיולוגיים וקליניים – 2 שש”ס
– מיינדפולנס . משמעות. עיסוק – 2 שש”ס
– מח והתנהגות: תהליכים קוגניטיביים והשפעתם על התפקוד – 2 שש”ס
– קשר הורה- ילד בקרב כמוקד טיפול -2 שש”ס
– האדם האוטיסט לאורך מעגל החיים: ליקויים עוצמות והשתתפות – 2 שש”ס
– טכנולוגיות מתקדמות בהתפתחות ושיקום – – 4 שש”ס
– טיפול מרחוק במקצועות הבריאות: חשיבה קלינית וטכנולוגית – 2 שש”ס
– לחשוב סביבה לראות הזדמנות בראי ההתפתחות – 2 שש”ס
– נוירוביולוגיה של תהליכי קשב – 2 שש”ס
– בריאות דיגטלית -טכנולוגיה בשירות – 2 שש”ס
– ליקויי למידה ותפקוד – סמינריון – 4 שש”ס (ניתן לשנה ב’ בלבד)
* פתיחת קורס בחירה מותנית במס’ הנרשמים.
* חלק מקורסי הבחירה יתקיימו אחת לשנתיים.
* התוכנית יכולה להשתנות על לפתיחת שנת הלימודים.
הערה: תכנית הלימודים בחוג נקבעת בהתאם לשנתון השנה הראשונה ללימודי הסטודנט .
תנאי מעבר משנה א’ לשנה ב‘
ממוצע ציונים של 85 לפחות יהווה תנאי מעבר משנה א’ לשנה ב’ בתכנית.
שקלול ציונים במסלול הקליני
פרויקט גמר 20%
ציוני קורסים 50%
ממוצע 2 סמינריונים 30%
פרוייקט
הפרוייקט יבטא את האינטגרציה שיבצע/תבצע הסטודנט/ית בין הידע, המיומנויות והכלים שרכש/ה במסגרת לימודיו/יה לתואר השני ולבין ניסיונו/ה הקליני. כתיבת הפרוייקט מזכה ב-2 שש”ס.
מטרות הפרוייקט
- קידום של יוזמה או תוכנית שהצורך בהם עולה מהשדה הקליני בהתבסס על תחומי הידע והמחקר העדכניים בנושא.
• רכישה של מיומנויות וכלים לשם הרחבת הידע המעשי ועיגונו בספרות המקצועית ובמחקר.
במסגרת הפרויקט נדרש הסטודנט להציע תוכנית התערבות או יוזמה שהצורך בהם עולה מן השדה הקליני. עליו לבסס את תוכניתו על הספרות והמחקר הרלוונטיים ולהציג את שלבי הביצוע והתכנים הנכללים.
1. סקירת ספרות מעמיקה על נושא מסוים וקישורו לצרכי הקליניקה. הצגת עיקרי סקירת הספרות וההשלכות האפשריות להתערבות הטיפולית, בפני צוות הקליניקה.
2. הכנת הצעת מחקר לאור צרכי הקליניקה (אין צורך לבצע את המחקר).
3. הצעה של תוכנית טיפול לאוכלוסייה מטופלת בקליניקה מסוימת ותיאור דרכים להערכת יעילות ההתערבות .
4. איסוף נתונים לצורך פיתוח כלי מחקר.
רכזת הפרויקטים: ד”ר אלכסנדרה סעד
בסיום הלימודים ייערך יום הצגת הפרויקטים במסגרתו יידרשו התלמידים להציג את פרויקט הגמר.
דוגמאות לפרויקטים שנעשו בחוג:
1. דוגמאות להכנת הצעת מחקר לצורכי הקליניקה:
- המשחק בגן הילדים- סדנא לגננות בגני טרום חובה וחובה, טלי איצקוביץ בייעוץ של דר’ אלינור שניידר, ומיכל ויסמן-ניצן.
- מודל יישומי של תוכנית התערבות בית ספרית לרכישת יכולת של ניידות בקהילה באמצעות תחבורה ציבורית עבור תלמידים מתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, עדי שמש, בייעוץ של דר’ נעמי שרויאר.
- השפעת לקיחת ריטלין על תפקודים אקזקוטיביים ועל מידת ההשתתפות אצל ילדים בעלי ADHD\ נירית גולן – פרנק בהנחייתה של פרופ’ בתיה אנגל-יגר.
- שירותי סיוע אנושי כגורם מקדם ו\או מגביל סטודנטים עם לקויות ראיה בלימודיהם האקדמיים\נועה קרן בר-אור בהנחיית ד”ר דליה זק”ש וד”ר נעמי שרויאר.
- השוואת היעילות הטיפולית של גישת ה- CO-OP לעומת גישת האינטגרציה סנסורית כפי שמתבטאת בהשתתפות של ילדים עם DCD בפעילויות יומיומית \עפאף משיעל- בראנסה בהנחייתה של ד”ר צמרת ריקון.
2. דוגמאות להצעה של תוכנית טיפול לאוכלוסייה מטופלת בקליניקה מסוימת ותיאור דרכים להערכת יעילות ההתערבות:
- שביעות רצון אמהות לילדים עם פיגור שכלי קל מהתערבות טיפולית בריפוי בעיסוק המבוססת על גישת הטיפול הממוקד בלקוח, בגנים טיפוליים במגזר הערבי בצפון\ רשא ריאן בהנחייתן של ד”ר דליה זק”ש, ד”ר אלינור שניידר.
- תכנית התערבות קבוצתית לפיתוח הכוונה עצמית מבוססת עיסוק למתבגרים המתמודדים עם הפרעה נפשית\ ניצה אריה בהנחיית ד”ר דליה זק”ש ופרופ’ שונית רייטר.
- השוואת יעילותן של שיטות טיפול סנסוריות (סנוזלן ואינטגרציה סנסורית) בהפחתת התנהגות של פגיעה עצמית אצל אנשים עם פיגור שכלי CATs) Critically Appraised Topics) יזיד גנאים בהנחייתה של פרופ’ בתיה אנגל – יגר.
3. “מטפסים להצלחה” – לצפיה בפרויקט שפותח על ידי ניצן פרידמן במסגרת לימודי תואר שני בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה. לחצו כאן