מידע לסטודנטים – תואר שני – התמחות בלימודי התפתחות הילד – החוג לריפוי בעיסוק
התוכנית תכלול שני מסלולים: מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה) ומסלול קליני ללא כתיבת תזה במסגרתו יתבקשו התלמידים לבצע פרויקט גמר מחקרי.
התוכנית המוצעת משקפת תפיסת עולם התפתחותית-בין תחומית אשר רואה את הילד והילדה במכלול ההתפתחותי, המשפחתי, החברתי והתרבותי השלם. תפיסה זו יסודית ללימודים מתקדמים בתחום התפתחות הילד של קלינאים ממקצועות הבריאות.
תוכנית ההתמחות משלבת בין תכנים קליניים בתהליכי אבחון והתערבות בריפוי בעיסוק בילדים בהתפתחות אופיינית ולא אופיינית עם דגשים של ויסות חושי, רגשי וזאת עם בחינת תפקוד יומיומי קוגניטיבי ומוטורי והשתתפות, לבין תכנים התפתחותיים רחבים בהסתכלות בין תחומית.
שיתוף פעולה בין שתי התוכניות והתחומים הנלמדים בהן יאפשר למרפאים בעיסוק קלינאים מתחום הילדים להרחיב את ההסתכלות על התפתחות הילד והטיפול בו מנקודת מבט הוליסטית רב-תחומית. מתוך נקודות המיקוד השונות של כל תוכנית נגזרים תכני ההוראה המאירים את תחום התפתחות הילד מנקודות מבט שונות ומשלימות.
הלימודים בהתמחות בלימודי התפתחות הילד מתקיימים בימי רביעי בקמפוס אוניברסיטת חיפה ובימי חמישי בקמפוס הנמל בעיר התחתית, חיפה.
לפרטים נוספים ניתן לפנות למזכירות החוג.
מבנה תכנית הלימודים
מסלול א עם תיזה | מסלול ב ללא תיזה | |
|
| |
קורסי חובה כלליים (החוג לריפוי בעיסוק)
| 10 שש”ס | 6 שש”ס |
קורסי חובה בהתמחות: החוג לריפוי בעיסוק התוכנית להתפתחות הילד | 2 שש”ס 10 שש”ס | 6 שש”ס 10 שש”ס |
סמינריון (החוג לריפוי בעיסוק) | 4 שש”ס | 4 שש”ס |
קורסי חובה (אינטגרטיביים) בהתמחות: החוג לריפוי בעיסוק התוכנית להתפתחות הילד | 2 שש”ס 2 שש”ס | 2 שש”ס 2 שש”ס |
קורסי בחירה | 2 שש”ס | 6 שש”ס |
כתיבת תזה/פרויקט | 6 שש”ס | 2 שש”ס |
סה”כ | 38 שש”ס | 38 שש”ס |
מסלול א’ (תזה): תוכנית הלימודים כוללת 38 שש”ס. מערך הקורסים הוא כדלקמן:
- החוג לריפוי בעיסוק:
א. קורסי חובה כלליים 10 שש”ס:
הקורסים נלמדים בימי רביעי
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
סטטיסטיקה ועיבוד נתונים | פרופ’ אבי אביטל | 2 | שנה א סמסטר ב |
סמינר הכנה לתזה א’ + ב’ | פרופ’ עינת גל | 4 | שנה א שנתי |
כלי מדידה | פרופ’ בתיה אנגל יגר וד”ר איילת בן ששון | 2 | שנה ב סמסטר א |
תיאוריות ומסגרות התייחסות בריפוי בעיסוק | ד”ר נועה גבעון שחם | 2 | שנה א סמסטר א |
ב. קורסי חובה בהתמחות בחוג לריפוי בעיסוק (2 שש”ס):
קורסים בימים מרוכזים, יינתנו במהלך כל ימות השבוע, ולא רק ביום רביעי.
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
מיומנויות לראיון וניתוח למתקדמים | פרופ’ נעמי שרויאר | 2 | שנה א סמסטר ב |
- קורסי חובה בהתמחות בתוכנית הבינתחומית להתפתחות הילד (10 שש”ס):
הקורסים נלמדים בימי חמישי
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
פסיכולוגיה התפתחותית למתקדמים א+ב | פרופ’ אפרת שר – צנזור | 4 | שנתי |
הורות והתקשרות א+ב | פרופ׳ תרצה יואלס | 4 | שנתי |
התפתחות חברתית-רגשית מוקדמת | פרופ׳ דוד אופנהיים | 2 | סמס’ א |
.
- סמינריון חובה בחוג לריפוי בעיסוק :
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
לקויי למידה | פרופ’ שרה רוזנבלום | 4 | שנה ב סמסטר א |
- קורסי חובה אינטגרטיבים :
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
נוירוביולוגיה של הפרעות קשב | פרופ’ אבי אביטל | 2 | שנה א סמסטר א |
סמינר מחקר מתקדם בהתפתחות הילד | פרופ’ אפרת שר-צנזור | 2 | שנה ב סמסטר ב |
- קורסי בחירה אפשריים ** 2 שש”ס:
א. בחוג ריפוי בעיסוק
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
לחשוב סביבה | דר’ מיכל ויסמן-ניצן | 2 | קורס בימים מרוכזים, סמסטר קיץ |
האדם האוטיסט לאורך מעגל החיים | פרופ’ עינת גל | 2 | סמסטר א’ |
עיבוד סנסורי | פרופ’ בתיה אנגל יגר | 2 | סמסטר ב’ |
ממיינדפולנס לעיסוק | פרופ’ עינת גל | 4 | |
ריפוי בעיסוק טיפול באמצעות בעלי חיים | ד”ר נאור דמטר | 2 | סמסטר ב’ |
למידה מוטורית | ד”ר גלית יוגב | 2 | סמסטר א’ |
טכנולוגיות מתקדמות בהתפתחות ושיקום | ד”ר אלכסנדרה סעד | 2 | סמסטר ב’ |
קשר הורה ילד כמוקד טיפול | ד”ר איילת דוד | 2 | סמסטר א’ |
מיומנויות לראיון וניתוח למתקדמים | פרופ’ נעמי שרויאר | 2 | שנה א סמסטר ב |
ב. התפתחות הילד*:
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
יסודות הפסיכותרפיה | ד״ר קתי יעקובי | 2 | סמסטר א’ |
התפתחות חברתית-רגשית מוקדמת | פרופ׳ דוד אופנהיים | 2 | סמסטר א’ |
ילדים ומשפט | פרופ׳ תרצה יואלס | 2 | סמסטר א’ |
ילדים בסיכון | פרופ׳ תרצה יואלס | 2 | סמסטר ב’ |
התפתחות שפה בגיל הרך | ד״ר נעמי הברון | 4 | סמסטר ב’ |
הורות והתקשרות | פרופ׳ תרצה יואלס | 4 | שנתי |
* לא ניתן ללמוד יותר מ-6 שש”ס אצל אותו מרצה
**נתון לשינויים, בהתאם לתוכנית הלימודים השנתית של התוכנית בהתפתחות הילד ושל ריפוי בעיסוק.
מסלול ב’ : תוכנית הלימודים כוללת 38 שש”ס.
מערך הקורסים הוא כדלקמן:
- החוג לריפוי בעיסוק:
א. קורסי חובה כללים 6 שש”ס
הקורסים נלמדים בימי רביעי
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
סמינר הכנה לפרויקט א’ + ב’ | פרופ’ נעמי שרויאר | 2 | שנה א, שנתי |
מיומנויות לראיון וניתוח למתקדמים | פרופ’ נעמי שרויאר | 2 | שנה א סמסטר ב |
פיתוח וניהול תוכניות התערבות בריפוי בעיסוק | ד”ר אלכסנדרה סעד | 2 | שנה ב, שנתי |
ב. קורסי חובה בהתמחות בחוג לריפוי בעיסוק 6 שש”ס:
קורסים בימים מרוכזים, יינתנו במהלך כל ימות השבוע, ולא רק ביום רביעי.
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
האדם האוטיסט לאורך מעגל החיים | פרופ’ עינת גל | 2 | סמסטר א’ |
מח והתנהגות | ד”ר נאור דמטר | 2 | סמסטר ב |
עיבוד סנסורי | פרופ’ בתיה אנגל יגר | 2 | סמסטר ב’ |
*נתון לשינויים, בהתאם לתוכנית הלימודים השנתית של התוכנית בהתפתחות הילד
- קורסי חובה בהתמחות בתוכנית הבינתחומית להתפתחות הילד 10 שש”ס:
הקורסים נלמדים בימי חמישי
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
התפתחות חברתית- | פרופ׳ דוד אופנהיים | 2 | סמסטר א’ שנה א |
פסיכולוגיה התפתחותית למתקדמים א+ב | פרופ’ אפרת שר – צנזור | 4 | שנתי |
שיטות התערבות התפתחותיות א+ב | פרופ׳ תרצה יואלס | 4 | שנתי |
- קורסי חובה אינטגרטיבים :
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
נוירוביולוגיה של הפרעות קשב | פרופ’ אבי אביטל | 2 | שנה א סמסטר א |
סמינר מחקר מתקדם בהתפתחות הילד | פרופ’ אפרת שר-צנזור | 2 | שנה ב סמסטר ב |
- קורסי בחירה אפשריים ** 6 שש”ס:
א. בחוג ריפוי בעיסוק
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
לחשוב סביבה | דר’ מיכל ויסמן-ניצן | 2 | קורס בימים מרוכזים, סמסטר קיץ |
למידה מוטורית | ד”ר גלית יוגב | 2 | סמסטר א’ |
אינטראקציית הורה ילד בקרב פעוטות עם ליקויים התפתחותיים | ד”ר איילת דוד | 2 | סמסטר א |
הערכה וטיפול מרחוק | ד”ר לירון לאמאש | 2 | סמסטר ב’ |
מדיניות וארגון שירותי בריאות | ד”ר אורן יורקביץ | 2 | שנה ב סמסטר ב |
ב. התפתחות הילד*:
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
ילדים בסיכון | פרופ׳ תרצה יואלס | 2 | סמסטר ב’ |
התפתחות קוגנטיבית ושפתית | ד״ר נעמי הברון | 2 | סמסטר ב’ |
הורות והתקשרות א+ב | פרופ׳ תרצה יואלס | 4 | שנתי |
* לא ניתן ללמוד יותר מ-6 שש”ס אצל אותו מרצה
**נתון לשינויים, בהתאם לתוכנית הלימודים השנתית של התוכנית בהתפתחות הילד ושל ריפוי בעיסוק.
- סמינריון חובה בחוג לריפוי בעיסוק
שם הקורס | שם המרצים | מס’ שש”ס | שנות לימוד וסמסטר |
לקויי למידה ותפקוד | פרופ’ שרה רוזנבלום | 4 | סמסטר א |
תנאי קבלה
יוכל להגיש את מועמדותו מי שעומד בתנאים הבאים:
- תואר ראשון בריפוי בעיסוק ממוסד אקדמאי מוכר בארץ או בחו”ל בממוצע 85 לפחות
- שיקולי ועדת קבלה וראיון או המלצות בהתאם לבקשת החוג. ראיון קבלה יתבצע על ידי סגל החוג לריפוי בעיסוק.
- עדיפות לבעלי ניסיון בקליניקה בתחום ילדים ונוער.
- מועמדים ללימודי תואר שני אשר הינם בוגרים של אוניברסיטאות מוכרות מחו”ל וכן של אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, נדרשים לעמוד בהצלחה במבחן ה-GRE הכללי (General Test) ולהימצא באחוזון ה-70% בכל אחד משלושת מרכיבי המבחן. פרטים נוספים על מבחן GRE ניתן למצוא בתקנון לימודי תואר שני פרק ג’.
- תנאי עברית: מועמד/ת בעל/ת תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב/ת לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על-ידי האוניברסיטה כתנאי קבלה ללימודים.
- ההחלטות בעניין קבלת מועמדים שהגישו את כל החומר הדרוש והעונים על התנאים המוקדמים (ציון ב”א, ניסיון בעבודה, קו”ח והמלצות) יידונו בוועדת קבלה. נימוקי הוועדה לקבלה/דחייה אינם מתפרסמים.
- עמידה בכל תנאי הקבלה אין משמעותה קבלה אוטומטית.
תנאי סיום הלימודים בתוכנית, כולל הדרישות לצורך קבלת זכאות לתואר
סטודנט יהיה זכאי לקבל תואר “מוסמך האוניברסיטה” באם השלים בהצלחה את:
- קורסי החובה הכלליים בחוג.
- קורסי החובה בתוכנית ההתמחות.
- קורסי בחירה – היקף לפי המסלול הנלמד.
- הגיש עבודת תזה/או עבודת גמר והשיג ציון 76 לפחות.
שקלול ציונים
שקלול ציון לתואר יהיה כדלקמן:
במסלול עם תזה (מסלול א’):
ציון עבודת גמר מחקרית (תזה) 40%
קורסי חובה ובחירה 60%
במסלול הקליני (מסלול ב’):
ציון פרויקט גמר 20%
קורסי חובה ובחירה 80%
לפרטים נוספים נא לפנות למזכירות החוג.