מועמדים – תואר שני – תשפ”ו
ההרשמה לשנה”ל תשפ”ה תחל בתאריך 02.02.2025 ותסתיים ב- 17.05.2025
ראש התוכנית: פרופ’ השאם אבו ריא
מרכזת התוכנית: גב’ לימור מדאר flimor@univ.haifa.ac.il
7 תחומי התמחות בתואר השני ילד ונוער - קליני...שילוב באמנויות...טראומה - קליני...קליני...מנהיגות ושינוי חברתי...טיפול זוגי ומשפחתי...שיקום ובריאות - קליני...
לימודי תואר שני מיועדים לבעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית.
משך הלימודים הוא שנתיים במסלול ללא תזה או שלוש שנים במסלול מחקרי.
הלימודים מתקיימים בימי שני. בשנה השנייה, בנוסף ללימודים העיוניים, מתקיים גם פרקטיקום.
מטרות הלימודים
* לחזק את הזדהות הסטודנטים עם ערכי המקצוע ולהעמיק את היכולת והעצמאות המקצועית בתחום העבודה הסוציאלית.
* להרחיב את בסיס הידע התיאורטי והמחקרי ולהכשיר סטודנטים לקראת עצמאות אקדמית.
* לאפשר לסטודנטים לרכוש השכלה והכשרה נוספת לחיזוק יכולתם לעבוד במסגרות ועם אוכלוסיות שונות, כעובדים מקצועיים ומדריכים.
* להעמיק את הידע הטיפולי קליני ולהכשיר את הסטודנטים למלא תפקידי ניהול.
מבנה הלימודים על-פי מסלול לימוד
קיימים שני מסלולים בלימודי מ”א בעבודה סוציאלית:
מסלול א’ – מחקרי : תוכנית המבוססת על לימודי מחקר, לימודים עיוניים ולימודי פרקטיקה בעבודה סוציאלית. על הסטודנט ללמוד 36 שש”ס ולהגיש עבודת תזה, משך הלימוד במסלול זה הינו עד שלוש שנים.
מסלול ב’ – ללא תזה : תוכנית המבוססת על לימודים עיוניים ולימודי פרקטיקה בעבודה סוציאלית. על הסטודנט להשלים קורסים בהיקף של 40 שש”ס, ולעמוד בבחינה מסכמת. משך הלימודים במסלול הינו שנתיים.
פרקטיקום
בשנת הלימודים השנייה (בשני המסלולים – מחקרי או ללא תזה), על כל סטודנט להשלים התנסות בשדה במסגרת הפרקטיקום על-פי תחום הלימוד.
מועמד שהתקבל לתחום ההתמחות מודע לכך כי במידה ויעבוד בזמן הלימודים בארגון שאינו תואם את דרישות התחום לא יוכל לעשות בארגון זה את הפרקטיקום, ויהיה עליו למצוא ארגון מתאים לפרקטיקום על בסיס דרישות התחום, בתמורה להדרכה/ליווי מטעם ארגון ההכשרה עצמו. זהו תנאי להשתתפות בקבוצת הדרכה בשנה השנייה המהווה חלק מחובת הלימודים בתוכנית הלימודים לתואר שני.
בחינות ועבודות
כללי תקנון הלימודים לתואר שני מחייבים את כל הסטודנטים. הציון הסופי בתואר נעשה לפי השקלול הבא:
מסלול א’: קורסים 65% + עבודת תזה – 35%
מסלול ב’: קורסים 80% + בחינה מסכמת – 20%
קליני
ראש תחום:
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי בתחום הטיפול הקליני בפרספקטיבה של מקצוע העבודה הסוציאלית. קהילת היעד לטיפול היא מבוגרים. לתכנית שני מוקדים מרכזיים: מוקד מחקרי ופרקטי. במוקד המחקרי יחשפו הסטודנטים לידע עדכני העוסק בתהליכים נורמטיביים ופתולוגיים בהתפתחות הפרט וביטויים בבגרות בהקשר התוך נפשי, הבין-אישי והמערכתי. במוקד הפרקטי יילמדו גישות התערבות מגוונות הן מהפרספקטיבה התוך נפשית והן מהפרספקטיבה הבין אישית והמערכתית ובכלל זה תיאוריות דינמיות, קוגניטיביות-התנהגותיות, אקזיסטנציאליסטיות ואחרות, המדגישות את המפגש שבין הפרט וסביבתו.
טיפול זוגי ומשפחתי
ראש תחום: ד”ר רועי אסטליין
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי בתחום משפחה, זוגיות והורות מתוך פרספקטיבה מערכתית. לתכנית שני מוקדים מרכזיים: מוקד מחקרי ופרקטי. במוקד המחקרי ייחשפו הסטודנטים לידע עדכני המסתמך על תיאוריות פסיכולוגיות וסוציולוגיות המגדירות ומתארות משפחות ותפקידי משפחות, מחקרי משפחה בתחומים שונים ודרכים לביצוע מחקרים עם משפחות וזוגות. במוקד הפרקטי יילמדו גישות שונות לטיפול משפחתי וזוגי וכן יישום של הגישה המערכתית בטיפול אינדיבידואלי כל הקורסים במגמת משפחה מוכרים ומכסים את כל הדרישות של האגודה המשפחתית לטיול במשפחה לצרכי הסמכה לטיפול משפחתי.
מנהיגות ושינוי חברתי
ראש תחום: ד”ר חני נוימן
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי בתחום יזמות חברתית ושינוי מדיניות ולהתפתח לתפקידי ניהול בעבודה סוציאלית. במסגרת הלימודים יחשפו הסטודנטים לידע עדכני ברמת המאקרו ובכלל זה תיאוריות להבנת זירות מדיניות ולשינוי ארגוני, קהילתי ופוליטי. יילמדו גישות שונות ליישום יזמות וחדשנות חברתית ושינוי מדיניות מתוך מטרתה לפתח עתודת ניהול ומנהיגות מקצועית ואקדמית לקידום שינויים חברתיים ברוח ערכי המקצוע. תכנית הלימודים משלבת לימודים תיאורטיים, סיורים לימודיים בכנסת ובארגונים חברתיים וכן התנסות רפלקסיבית בפיתוח מיזמים חדשנים ותהליכי שינוי וניהול במסגרת פרקטיקום ייחודי לתכנית. לחץ כאן
שיקום ובריאות-קליני
ראש תחום: ד”ר סבטלנה בזיליאנסקי
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי בתחום השיקום, העובדים או המבקשים להשתלב בעבודה עם אנשים עם מוגבלויות שונות. במסגרת הלימודים יחשפו הסטודנטים לידע תיאורטי ומחקרי נרחב לצד מיומנויות התערבות ספציפיות וידע קליני, ברמת המיקרו והמאקרו. הלימודים כוללים קורסים תיאורטיים בהם נלמדים מגוון התיאוריות המובילות הקשורות לתחום, וקורסים קליניים-טיפוליים בהם מושם הדגש על מיומנויות התערבות מתקדמות עם אוכלוסיית היעד.
ברושור התמחות בשיקום ובריאות – לחץ כאן
ילד ונוער-קליני
ראש תחום: פרופ’ נינה קורן-קריא
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי בהתפתחותם של ילדים ובחשיבות קשרי הורה-ילד להתפתחות. במסגרת הלימודים יחשפו הסטודנטים לידע עדכני בהתפתחות נורמטיבית של ילדים ובני נוער והן בקשיים הנובעים מבעיות בקשרי הורה-ילד. במקביל להתמקדות בהיכרות עם התיאוריה והמחקר בתחום, הסטודנטים יילמדו טכניקות טיפול שונות, טכניקות הערכה של יחסי הורים וילדים וכן יידע המתמקד באוכלוסיות ספציפיות (כגון ילדים בסיכון) בתקופות גיל שונות (כגון בני נוער).
טראומה-קליני
ראש תחום: ד”ר מיכאל וינברג
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי במתן סיוע לנפגעי וניצולי טראומה. במסגרת הלימודים ניתן דגש על ההיבט המחקרי ועל ההיבט הטיפולי פרקטי. במסגרת הלימודים יחשפו הסטודנטים להתפתחויות השונות בהמשגת טראומה נפשית, השלכות אירוע הטראומה על הפרט והמשפחה, מחקרים עדכניים ופתולוגיות נלוות. בנוסף לכך, ניתן דגש על גישות טיפוליות בהתמודדות עם טראומה תוך מקום נרחב לתיאוריות דינמיות וכן תיאוריות קוגניטיביות-התנהגותיות.
שילוב אמנויות
ראש תחום: ד”ר רוני אלפנדרי
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי, החוויתי והמעשי בשימוש באמצעים יצירתיים ואמנותיים מגוונים בעבודה סוציאלית על ענפיה השונים. במסגרת הלימודים ניתן דגש על ההיבט החוויתי של המשאבים היצירתיים המצויים בכל עובד סוציאלי ובאופנים בהם היא יכולה לחקור אותם ולתת להם ביטוי ממשי במעשה הטיפולי. במסגרת הלימודים יחשפו הסטודנטים להמשגות שונות בתחום של הטיפול הפרטני על בסיס תיאוריות מגוונות, כולל תיאוריות פסיכודינמיות ותיאוריות של טיפול באמנויות, מתוך הנחה כי שפת היצירה, הדמיון והאמנויות קרובה יותר במאפייניה לשפה הפנימית האופיינית לרובדי תודעה נוספים על המודע. זאת מתוך ההבנה ששפת האמנויות מאפשרת מגע עמוק יותר עם תכנים שאינם מודעים או שיש קושי לבטאם באופן מילולי או ישיר, מאפשרת יצירת קשר עם אנשים במצוקה באמצעות שפה אוניברסאלית של יצירה, סמלים, דימויים, מטאפורות וארכיטיפים. לחץ כאן
אין אפשרות לעבור תחום התמחות לאחר הקבלה.
* תחום ההתמחות יצוין על גבי תעודת המוסמך ואישור הזכאות.
* תחומי ההתמחות הקליניים אינם מהווים הכרה בתחום התמחות זה על פי הקריטריונים של משרד הרווחה. לשם קבלה לבתי ספר מתקדמים בתחום הטיפול נדרשות שנות ניסיון ודרישות נוספות הקשורות בעבודת השדה.
* חובת הפרקטיקום בשנה ב’ של תואר שני תעשה בהתאם לתחום ההתמחות הנלמד.
תנאי קבלה, הרשמה והגשת מועמדות לתואר שני לתשפ"ו
לימודי תואר שני מיועדים לבעלי תואר ראשון בעבודה סוציאלית. ניתן ללמוד באחד משני מסלולים, עם וללא תזה מחקרית.
תנאי הקבלה במסלול ללא תזה:
1. בוגרי מוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו”ל בעבודה סוציאלית בציון סופי משוקלל 80 לפחות.
2. על המועמדים להיות בעלי ניסיון של שנתיים (לפחות) בעבודה בשדה לאחר קבלת תואר ב”א.
תנאי הקבלה במסלול עם תזה:
1. בוגרי מוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו”ל בעבודה סוציאלית בציון סופי משוקלל 85 לפחות.
2. הציונים של קורסי המחקר (כמו סטטיסטיקה, שיטות מחקר, סמינר מחקר) בתואר ראשון (או הממוצע שלהם) יהיו 85 לפחות.
3. על המועמדים להיות בעלי ניסיון של שנתיים (לפחות) בעבודה בשדה לאחר קבלת תואר ב”א.
4. הגשת מכתב הצהרת כוונות של 1-2 עמודים בצירוף לקורות החיים האישיים, בו המועמד מסביר למה הוא בחר להירשם למסלול המחקרי, ציפיותיו מהמסלול המחקרי, והסגולות שיש לו ואשר לדעתו מאפשרות לו להשלים את מחקר התזה בהצלחה.
עבור שני המסלולים:
א. מועמד/ת בעל/ת תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב/ת לעמוד בבחינת ידע בעברית, ברמה הנדרשת על-ידי האוניברסיטה ובמהלך הלימודים כתנאי לזכאות לתואר.
ב. מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. לפרטים נוספים, יש לקרוא בתקנון לימודים לתואר שני באתר הרשות ללימודים מתקדמים.
- ההחלטות בעניין קבלת מועמדים שהגישו את כל החומר הדרוש והעונים על התנאים המוקדמים (ציון ב”א, ניסיון בעבודה, קו”ח והמלצות) יידונו בוועדת קבלה. נימוקי הוועדה לקבלה/דחייה אינם מתפרסמים.
- עמידה בכל תנאי הקבלה אין משמעותה קבלה אוטומטית.
- תוכנית הלימודים של כל סטודנט נקבעת בהתאם לתחום ומסלול הלימוד.
- אין אפשרות לעבור תחום התמחות לאחר הקבלה. ניתן לשנות מסלול לימודים (מחקרי/ בלי תזה) באישור ראש התוכנית במהלך שנות הלימודים.
שלב ראשון: רישום ממוחשב לתוכנית –
את ההרשמה ניתן לבצע באתר אוניברסיטת חיפה, החל מתאריך 02.02.25 ועד 17.05.25.
נא לא להעלות לאתר ההרשמה שום מסמך שאינו קשור למסמכי השכלה. את המסמכים הנדרשים, כגון קורות חיים, יש להעלות רק בשלב הבא.
שלב שני: הגשת מסמכים –
את מסמכי המועמדות הנדרשים לוועדת הקבלה יש להגיש לאחר ביצוע הרשמה לתכנית ולא יאוחר מ- 17.05.25.
הגשת המסמכים הינה באמצעות מערכת מקוונת. יש לקרוא ולפעול על-פי ההנחיות בקובץ המצורף:
הנחיות להגשה וקישור למערכת להעלאת מסמכים
המסמכים הנדרשים:
- קובץ אחד הכולל קורות חיים מקצועיים + קורות חיים אישיים בפורמט PDF.
בקורות החיים המקצועיים, יש להקפיד לציין שנים ותפקיד במקומות עבודה, מקומות התנדבות באם ישנם והשתלמויות מקצועיות.
בקורות חיים אישיים, יש לתאר את המניעים אישיים ביחס לרצון ללמוד תואר שני בעבודה סוציאלית בכלל ובתחומים המבוקשים בפרט, תיאור התפתחות אישית, ראייה עצמית (כתיבה חופשית, עד 2 עמודים).
המבקשים ללמוד במסלול עם תזה נדרשים לצרף לקורות החיים האישיים מכתב הצהרת כוונות של 1-2 עמודים, בו המועמד מסביר למה הוא בחר להירשם למסלול המחקרי, ציפיותיו מהמסלול המחקרי, והסגולות שיש לו ואשר לדעתו מאפשרות לו להשלים את מחקר התזה בהצלחה. - תמונת פספורט בפורמט JPG
- העתקי מסמכים המעידים על השכלה אקדמית – גיליונות ציונים, אישורי זכאות / תעודות בוגר/מוסמך.
- שתי המלצות חסויות (רצוי אחת מהאקדמיה ואחת מהעבודה המעשית). ההמלצה היא על גבי טופס ייעודי שיישלח אוטומטית לממליצים. יש לקרוא מסמך ההנחיות להגשה.
הודעות קבלה/דחייה יתקבלו במייל.
העברת מסמכי השכלה מקוריים למחלקת הרשמה – מי שלא למד באוניברסיטת חיפה:
* דרכי הצגת מסמכי השכלה מקוריים למחלקת הרשמה:
– לשלוח למייל graduate@univ.haifa.ac.il מסמכים חתומים דיגיטלית (חתימה שניתן ללחוץ עליה ולראות את פרטי החותם).
– לשלוח למייל graduate@univ.haifa.ac.il ישירות מהמוסד בו למד המועמד בציון שם ומספר תעודת זהות.
– להציג מסמכי מקור במשרד המחלקה להרשמה ולקבלה, בימים א-ה בשעות הקבלה : 10:30-09:00, 14:30-13:00.
– לשלוח בדואר רשום למחלקה להרשמה ולקבלה (פחות רצוי).
לפרטים ומידע ניתן לפנות אל המחלקה להרשמה.
* מסמך מקורי=מסמך שיש עליו חותמת וחתימה (לא צילום ולא סריקה), או מסמך חתום דיגיטלית.