מידע לסטודנטים – תואר שלישי – החוג להפרעות בתקשורת
לימודי תואר שלישי
יו”ר וועדת הדוקטורט: פרופ’ קרן בנאי
מרכזת תואר שלישי: גב’ עפרה פוגלהוט
מטרת התכנית
מטרת התכנית היא להכשיר אנשי אקדמיה וקליניקה להעמיק את המחקר בתחומי מדעי השפה, הדיבור והתקשורת ומדעי השמיעה ובמגוון התת-תחומים המצויים בהם, ובתחומים המשיקים להם, כגון חקר השפה, חקר התקשורת, חקר הדיבור, חקר השמיעה, חקר המוח, מדעי הבריאות והרפואה. התכנית תעודד חדשנות ומצויינות מחקרית, ותקנה מיומנויות לביצוע מחקר בתחומים הרלבנטיים תוך פיתוח כלים תיאורטיים ומתודולוגיים ייחודיים לתחומים אלה.
קהל היעד
למסלול יתקבלו תלמידים בעלי תואר שני במסלול עם תזה בהפרעות בתקשורת או בתחומים קרובים, ורופאים בעלי תואר MD שיעמדו בתנאי הקבלה להלן. תלמידים בעלי תואר שני מתחומים אחרים אשר יעמדו בתנאי הקבלה, יחויבו בלימודי השלמה לפי החלטת ועדת הדוקטורט.
בתכנית שלושה מסלולים:
- מסלול רגיל
- מסלול ישיר
- מסלול לימודי מחקר מקדים
- המסלול הרגיל (292301-24-01)
המסלול מיועד לבעלי/ות תואר שני בהפרעות בתקשורת ותחומים משיקים ולרופאים בעלי תואר MD שעמדו בתנאי הקבלה (לפירוט – מידע למועמדים).
משך הזמן הנורמטיבי ללימודי תואר שלישי במסלול הרגיל הוא ארבע שנים.
מבנה הלימודים
א. קורסים וסמינריונים
במהלך לימודי הדוקטורט יחויב כל תלמיד בלימודי חובה בהיקף של 4-10 שש”ס, כמפורט להלן:
- השתתפות בסמינר הדוקטורט, בו יציגו הדוקטורנטים את הצעות המחקר שלהם ותוצאות המחקרים. כמו כן יתארחו בסמינריון זה מרצים מאוניברסיטאות אחרות מהארץ ומחו”ל. (2 שש”ס קורס שנתי, חובה על תלמידי הדוקטורט להשתתף בקורס במשך שנתיים לפחות, סה”כ 4 שש”ס).
- קורס מתקדם בשיטות מחקר ובסטטיסטיקה (4 שש”ס), לפי מתודולוגית העבודה של הסטודנט ובהתאם לדרישות המנחה, מבין הקורסים הניתנים בחוג או בחוגים אחרים באוניברסיטה.
- קורס בכתיבה מדעית (2 שש”ס)
- השלמת שבע סדנאות ממסגרת ההכשרה של בי”ס בלום. לפרטים
תלמיד יוכל לקבל פטור מאחד או יותר מהקורסים הנ”ל (פרט לסמינר הדוקטורט) אם למד אותם או קורסים מקבילים במהלך לימודיו לתארים אחרים ובהמלצת המנחה. החלטה על הענקת פטור תתקבל על ידי ועדת הדוקטורט של החוג ובהסכמת המנחה.
- בנוסף לכך יחויבו התלמידים בלימודי השלמה ו/או קורסים בנושא התוכן, בהתאם לצורך. בהתאם לתקנון לימודי התואר השלישי תלמיד יכול להשלים במהלך לימודיו לא יותר מ – 16 שש”ס (ובכלל זה שיעורי החובה). לימודי ההשלמה ייקבעו על ידי ועדת הדוקטורט של החוג על פי המלצות המנחה, זאת על פי תחום המחקר ולימודים קודמים.
ב. הצעת המחקר ואישורה
- במהלך השנה הראשונה יכתבו התלמידים את הצעת המחקר המפורטת בפורמט המקובל של הצעת מחקר לאקדמיה הישראלית, כולל תוצאות ראשוניות אם קיימות. הצעת המחקר תהיה מקורית ובעלת סיכוי סביר לקידום הידע וההבנה בתחום הנחקר ובעלת סיכוי סביר לביצוע.
- הנחיות מפורטות להגשת ההצעה ניתן למצוא ב – קישור
- במהלך השנה הראשונה יהיו התלמידים במעמד של תלמידי מחקר שלב א’. עם הגשת הצעת המחקר ולא יאוחר מסוף שנת הלימודים הראשונה, תחליט ועדת הדוקטורט החוגית בתיאום עם המנחה אם להמליץ על הקמתה של ועדה מלווה לדוקטורנט, בהתאם לנושא המחקר ולאופיו. בוועדה המלווה חברים המנחה, איש סגל נוסף מאוניברסיטת חיפה, ואיש סגל מאוניברסיטה אחרת בארץ או בעולם.
- הצעת המחקר תוצג על ידי הסטודנט במסגרת סמינר הדוקטורט לפני הגשתה לשיפוט.
- הצעת המחקר תיבדק על-ידי הוועדה המלווה, במידה ומונתה או על ידי שני קוראים (לפחות אחד מהם מחוץ לאוניברסיטה), ותאושר ע”י ועדת הדוקטורט. לאחר אישור הוועדה החוגית, יעברו הסטודנטים למעמד של תלמידי מחקר שלב ב’.
ג. ביצוע המחקר ודו”ח התקדמות
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר, יגישו תלמידי המחקר דו”ח התקדמות לוועדת הדוקטורט החוגית, החתום ע”י המנחה. את הדו”ח יש להגיש על טופס דוח התקדמות שנתי. ניתן גם לצרף לדו”ח מאמר שנשלח לפרסום במידה וקיים.
ד. הגשת עבודת ד”ר לשיפוט
עם סיומו, יסוכם המחקר באחת משתי הדרכים הבאות:
(1) עבודת דוקטורט במתכונת של פרסומים, בהתאם לתקנון לימודי תואר שלישי.
(2) חיבור רגיל.
תוצאות מחקר הדוקטורט תוצגנה על-ידי התלמידים בהרצאה סמינריונית לפני הגשת העבודה לשיפוט (במסגרת סמינר הד”ר בחוג, יום עיון חוגי או מסגרת אחרת באישור המנחה וועדת הד”ר)
לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט ע”י הגורמים המוסמכים לכך, תועבר עבודת הדוקטור לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון תואר שלישי.
- מסלול ישיר לדוקטורט (292315-24-01)
מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים מצטיינים שהתקבלו אליו במהלך הסמסטר הראשון ללימודי המ”א שלהם, לאחר שעמדו בתנאי הקבלה של המסלול (כמפורט מידע למועמדים).
משך הזמן הנורמטיבי ללימודי תואר שלישי במסלול הישיר הוא חמש שנים בסך הכל.
(פרטים נוספים על מסלול זה ניתן לראות בתקנון לימודי ד”ר באתר הרשות ללימודים מתקדמים)
מבנה הלימודים
א. קורסים וסמינריונים
במהלך השנתיים הראשונות ללימודי ד”ר במסלול הישיר יש להשלים
- קורסים ברמת מ”א בהיקף של 28 שש”ס, בציון משוקלל של 90 לפחות.
- שתי עבודות סמינריוניות בציון של 90 לפחות בכל עבודה.
- שבעה מפגשים במסגרת תכנית ההכשרה של בי”ס בלום לאורך הלימודים.
תנאי מעבר משנה א’ לשנה ב’ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 14 שש”ס לפחות וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות, והגשת עבודה סמינריונית.
ב. הצעת המחקר ואישורה
הצעת המחקר לדוקטורט תוגש לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים. עם אישור הצעת המחקר ועמידה בכל החובות המפורטות למעלה, יעבור התלמיד לשלב ב’, יבצע את המחקר ויכתוב את עבודת הדוקטורט.
- הנחיות מפורטות להגשת ההצעה ניתן למצוא ב – קישור
- הצעת המחקר תיבדק על-ידי הוועדה המלווה, במידה ומונתה או על ידי שני קוראים (לפחות אחד מהם מחוץ לאוניברסיטה), ותאושר ע”י ועדת הדוקטורט. לאחר אישור הוועדה החוגית, יעברו הסטודנטים למעמד של תלמידי מחקר שלב ב’.
ג. ביצוע המחקר ודו”ח התקדמות
בתום כל שנה מיום אישור הצעת המחקר, יגישו תלמידי המחקר דו”ח התקדמות לוועדת הדוקטורט החוגית, החתום ע”י המנחה. את הדו”ח יש להגיש על טופס דוח התקדמות שנתי. ניתן גם לצרף לדו”ח מאמר שנשלח לפרסום במידה וקיים.
ד. הגשת עבודת ד”ר לשיפוט
עם סיומו, יסוכם המחקר באחת משתי הדרכים הבאות:
- עבודת דוקטורט במתכונת של פרסומים, בהתאם לתקנון לימודי תואר שלישי.
- חיבור רגיל.
- תוצאות מחקר הדוקטורט תוצגנה על-ידי התלמידים בהרצאה סמינריונית לפני הגשת העבודה לשיפוט (במסגרת סמינר הד”ר בחוג, יום עיון חוגי או מסגרת אחרת באישור המנחה וועדת הד”ר)
- לאחר אישור הגשת העבודה לשיפוט ע”י הגורמים המוסמכים לכך, תועבר עבודת הדוקטור לרשות ללימודים מתקדמים להמשך הליך השיפוט בהתאם לתקנון תואר שלישי.
- מסלול לימודי מחקר מקדים (292350-24-01)
מסלול זה מיועד לסטודנטיות וסטודנטים אשר סיימו לימודי תואר שני בהפרעות בתקשורת ובתחומים משיקים ללא תזה שעמדו בתנאי הקבלה (מידע למועמדים).
משך הלימודים הנורמטיבי במסלול הינו שנה אחת בלבד.
מבנה הלימודים
במהלך שנת הלימודים יש:
- להשלים קורסים ככל שיקבע על ידי הוועדה החוגית ללימודי תואר שלישי.
- להגיש הצעת מחקר כמקובל בלימודי התואר השני בחוג ולקבל עליה אישור מהועדה החוגית.
- לערוך את המחקר, לכתוב עבודת תזה ולהגישה לשיפוט. מבנה והיקף התזה יהיו כנדרש בלימודי תואר שני בחוג
השלמת הלימודים במסלול זה אינה מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. לאחר אישור עבודת הגמר המחקרית, המועמד יגיש את מועמדותו כמקובל במסלול הרגיל.