מידע למועמדים – ביה”ס לברה”צ – תואר שלישי – תשפ”ו
לימודים לקראת תואר שלישי – דוקטור לפילוסופיה ( Ph.D.)
יו”ר הוועדה לתואר שלישי (ועדת הדוקטורט): פרופ’ ליטל קינן-בוקר
תוכנית הלימודים
תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים מצטיינים בעלי תואר שני בבריאות ציבור. מועמדים מתחומים נושקים הרוצים ללמוד לתואר שלישי (דוקטורט), תבחן מועמדותם בוועדה לתואר שלישי (להלן: ועדת דוקטורט), כדי לקבוע אם יוכלו להתחיל בתכנית הדוקטורט או יהיה עליהם ללמוד בתחילה במסלול לימודי מחקר מקדים. המסלול לדוקטורט במסגרת בית הספר יעניק מסגרת מקצועית בבריאות הציבור בה תתאפשר הן למנחים והן לדוקטורנטים למידה והפריה הדדית, וכן פיתוח תחומי מחקר בבריאות הציבור.
קהל היעד
תכנית התואר השלישי בביה”ס לבריאות הציבור מיועדת לסטודנטים בעלי תואר שני בבריאות הציבור (MPH) או במקצוע אחר (בכפוף להשלמות נדרשות) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו”ל.
הלימודים יתקיימו בשלושה מסלולים:
- מסלול רגיל
- מסלול ישיר- קבלה למסלול זה תתאפשר במקרים חריגים ובאישור מראש של ועדת הדוקטורט בבית הספר
- מסלול לימודי מחקר מקדים
*סטודנטים ללא תיזה ו/או חסרי רקע אקדמי מתאים בבריאות הציבור- ראו בהמשך מסלול לימודי מחקר מקדים.
לחצ.י כאן ללשונית “מנחים לדוקטורט ונושאי התמחות” בביה”ס לבריאות הציבור
תנאי קבלה עיקריים למסלול הרגיל*:
א. ממוצע 86 לפחות בלימודי התואר השני ו- 90 בתיזה.
ב. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד מהם מנחה עבודת התיזה המחקרית, אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
ג. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
ד .הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע , עד שישה עמודים, מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
ה. ועדת בית הספר ללימודי תואר שלישי תקבע, באמצעות תת-וועדה ייעודית, את התאמת הסטודנט ללימודי דוקטורט, על פי ראיון, הצהרת הכוונות, הציונים ומכתבי ההמלצה.
ו. סטודנט אשר הרקע שלו אינו מאפשר קבלה לדוקטורט, יוכל להגיש מועמדות למסלול לימודי- מחקר מקדים.
ז. סטודנט שלא למד את הקורס מבוא לבריאות הציבור, במסגרת התואר השני, יהיה עליו להשלימו במסגרת לימודי הדוקטורט.
*לא תתאפשר קבלת תלמידי דוקטורט במעמד “על תנאי“
מהלך הלימודים לתואר שלישי במסלול הרגיל
לימודי התואר השלישי מחולקים לשני שלבים (שלב מחקר א’ ושלב מחקר ב’) ונמשכים כארבע שנים.
שלב מחקר א’: משך הלימודים בשלב זה לא יעלה על שנתיים מתחילת סמסטר הלימודים בו התקבל התלמיד (כולל חופשת הסמסטר/הקיץ). במהלך תקופת לימודים זו, ולא יאוחר מסוף השנה האקדמית הראשונה, יידרש התלמיד להשלים את הצעת המחקר, לקבל את אישור המנחה להצעה ולהגישה לעיון הוועדה החוגית, וכן לעמוד בדרישות אחרות שהוטלו עליו.
ככל שההצעה מוסכמת על הוועדה בביה”ס לבריאות הציבור, יש למנות לסטודנט וועדה מלווה. הוועדה המלווה מורכבת ממנחה הדוקטורט ועוד שני חברים,בהתאם לתקנון לימודי תואר שלישי של הרשות ללימודים מתקדמים, ביה”ס בלום. על מנחה הדוקטורט להמליץ בפני יו”ר הוועדה החוגית על שני מועמדים לוועדה זו. מנחה העבודה ישמש כיו”ר הוועדה המלווה. יו”ר הוועדה יעביר את ההמלצה לרשות ללימודים מתקדמים והיא זו שמאשרת את ההרכב וממנה בפועל את חברי הוועדה המלווה. האחריות לאישור הצעת המחקר מוטלת על הוועדה המלווה, ועל בסיס המלצה זו תעביר הרשות ללימודים מתקדמים את הסטודנט לשלב מחקר ב’[1].
שלב מחקר ב’: מתחיל עם אישור הצעת המחקר. משך הלימודים בשלב מחקר ב’ יהיה פרק הזמן שבין סיום שלב מחקר א’ ועד ארבע שנים מתחילת הסמסטר בו התקבל התלמיד ללימודי תואר שלישי. במהלך תקופת לימודים זו, יידרש התלמיד להשלים את כתיבת עבודת הדוקטורט, לקבל את אישור המנחה והוועדה המלווה, ולהגישה באמצעות יו”ר הוועדה החוגית לרשות ללימודים מתקדמים לצורך שיפוט.
בנוסף, בראשית כל שנת לימודים על תלמידי התואר השלישי להגיש ליו”ר הוועדה החוגית דו”ח התקדמות שנתי מאושר ע”י המנחה. עותק של הדו”ח יישלח לרשות ללימודים מתקדמים.
עבודת הדוקטור יכולה להיות מוגשת כמונוגרפיה או כדוקטורט פרסומים. במקרה אחרון נדרשים לפחות שלושה מאמרים הקשורים לנושא המחקר, שלפחות אחד מהם התפרסם.
[1] בביה”ס לבריאות הציבור תמיד מתמנה וועדה מלווה. עם זאת, ברשות ללימודים מתקדמים קיימת גם אפשרות להנחייה ללא וועדה מלווה. במקרה כזה תצא הצעת המחקר לשיפוט חיצוני. פרטים נוספים קיימים בתקנון ביה”ס ללימודים מתקדמים ע”ש בלום.
ראו גם להלן:
מנחה העבודה ושני חברי הוועדה המלווה מאשרים את הגשתה של עבודת הדוקטור ומעבירים אותה אל יו”ר הוועדה, אשר מעביר אותה לרשות ללימודים מתקדמים. דיקן הרשות ללימודים מתקדמים קובע שופטים לעבודה בהתחשב בהמלצת הוועדה ובהיותה של העבודה מונוגרפיה או דוקטורט פרסומים, בהתאם לתקנון לימודי תואר שלישי.
פרטים נוספים אודות הלימודים לתואר שלישי נמצאים במסמך “הנחיות לדוקטורט” ובמסמך “תקנון בלום – תשפ”ה“. מסמכים רלבנטיים נוספים ראו להלן:
הנחיות כתיבה- תיזה ודוקטורט כולל דוקטורט פרסומים
חובות התלמיד
א. כל תלמיד/ה מחויב/ת ברישום לכל אחת משנות הלימוד לתואר (בין אם רישום לקורסים ובין אם “הגשת עבודות”).
ב. בתום שנת הלימודים הראשונה על התלמיד/ה להגיש הצעת מחקר או לדאוג להארכת לימודים של שלב א’ במידה ולא הוגשה הצעת מחקר בזמן.
ג. תלמיד/ה מחקר בשלב ב’ נדרש/ת להגיש דו”ח התקדמות שנתי בתום כל שנת לימודים.
ד. בתום ארבע שנות לימוד, התלמיד/ה נדרש/ת להגיש את עבודתו/ה לשיפוט או לדאוג להארכת לימודים.
ה. בהתאם לתכנית המוצעת ע”י החוג, כל תלמיד/ה מחויב/ת בתכנית מינימאלית של 6 שש”ס, לא כולל סמינר דוקטורנטים.
- קורסים וסמינריונים
כל תלמיד יחויב בלימודי חובה בהיקף של לפחות 6 שעות שבועיות סמסטריאליות בקורסים הרלוונטיים למחקרו ובהסכמת מנחה הדוקטורט (לא כולל סמינר דוקטורנטים).
סטודנטים שלא למדו במהלך התואר השני שלהם את הקורסים “אפידמיולוגיה למתקדמים” – 2 שעות שבועיות סמסטריאליות ו”כתיבת מאמרים” -2 שעות שבועיות סמסטריאליות מחויבים לקחת קורסים אלו, כחלק מ6 השעות שבועיות סמסטריאליות.
286.5000 (סמסטר א’) ו-286.7000 (סמסטר ב’) סמינר מחקר בית-ספרי לדוקטורנטים
- חובת השתתפות בסמינר לאורך לפחות 3 שנים.
- הסמינר אינו נכלל בלימודי החובה בהיקף 6 שש”ס.
הסמינר יקנה את הכלים הדרושים לכתיבת הצעת מחקר, חיבור הדוקטורט ומאמרים מדעיים, כמו גם הבנה מעמיקה של תהליכי המחקר בבריאות הציבור. הסטודנטים יידרשו להציג את מחקר הדוקטורט; הצגת העבודה תלווה בדיון. מורי בית הספר יהיו שותפים לקורס זה. הסטודנטים ידרשו להשתתף בסמינר לכל אורך לימודיהם. סמינר דוקטורנטים יכלול גם מפגשים שהם במהותם journal club”” , במפגשים אלו יוצגו מאמרים בנושאים עדכניים ויערך דיון בנושא.
286.4005 קורס כתיבת מאמרים
- קורס בהיקף של 2 שש”ס, הנכלל בלימודי החובה בהיקף 6 שש”ס.
- חובת השתתפות בקורס אחרי אישור ההצעה מהרשות ללימודים מתקדמים (מעבר לשלב ב’), בדרך כלל בשנה השנייה/ השלישית.
286.4570 אפידמיולוגיה למתקדמים
קורס בהיקף של 2 שש”ס, שנכלל בלימודי החובה בהיקף 6 שש”ס.
קורסים מתודולוגיים
- חובת השתתפות בלפחות 2-4 שש”ס בקורסים מתודולוגיים.
- אם הקורס אפידמיולוגיה למתקדמים כבר נלמד ע”י הסטודנט במהלך לימודי התואר השני, נדרש ממנו להשתתף בקורס מתודולוגי אחד בלבד.
הקורסים יקבעו על פי שיטות המחקר אשר בהן יעשה הסטודנט שימוש במחקרו. כך למשל אם המחקר הינו כמותני בלבד, ייקח הסטודנט קורס מתודולוגי המבוסס על שיטות כמותניות, אם הסטודנט ישתמש בשיטות איכותניות יהיה עליו לקחת בנוסף קורס בשיטות מחקר איכותניות, כל זאת על פי החלטת המנחה/ועדת הדוקטורט.
מפגשי הכשרה במסגרת בית ספר בלום
תלמידי ותלמידות מחקר אשר יחלו את לימודיהם החל משנת הלימודים תשפ”ה יחויבו להשלים במהלך לימודיהם 7 מפגשים מתוך מסגרת ההכשרה של ביה”ס בלום. הרשות ללימודים מתקדמים, ביה”ס בלום ממליץ להשתתף ב 12 מפגשים לפחות. הוועדה ללימודי תואר שלישי רשאית להכיר בגין השתתפות ב 7 מפגשים, כקורס בהיקף של 1 שש”ס ובגין השתתפות ב 12 מפגשים, כקורס בהיקף של 2 שש”ס.
מסגרת ההכשרה של בית ספר בלום תפורסם באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים, בית ספר בלום:
- מועמד ללימודי תואר שלישי מתבקש לעיין ברשימת המנחים לדוקטורט באתר ביה”ס לבריאות הציבור.
- יש לפנות למנחה פוטנציאלי בכדי לקבל את הסכמתו העקרונית להנחיה, וכן לתאם אתו את נושא העבודה.
- לאחר מציאת מנחה ונושא יש לכתוב, בהנחיית המנחה ובסיועו, את הצהרת הכוונות.
- לקראת הצגת מועמדות בפני ועדת דוקטורט בית-ספרית, יש לשלוח למנהלנית בית הספר, הגב’ קרן וולקן, את המסמכים הבאים:
א. צילום גיליונות ציונים לב”א ומ”א וצילום תעודות (כולל בוגרי/מוסמכי אוניברסיטת חיפה)
ב. טופס ריכוז למועמד/ת
ג. קורות חיים בעברית ובאנגלית
ד. הסכמת מנחה העומד בקריטריונים להנחיה (מרצה בכיר/ה ומעלה במסלול א’) בהתאם לתכנית המאושרת
ה. הצהרת כוונות, חתומה על ידי המנחה המיועד לפי ההנחיות
ו. תקציר נושא המחקר באנגלית
ז. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים, אחד מהם מנחה עבודת התיזה המחקרית, אלא אם כן מנחה עבודת הגמר המחקרית הוא המנחה המיועד לתואר השלישי. במקרה זה, לא נדרשת המלצה אקדמית מטעמו וניתן להסתפק בהמלצה אקדמית אחת אחרת בלבד.
יש לשלוח מסמכים אלו במרוכז ב-PDF או ב-WORD.
לבירורים נוספים,
ניתן לפנות למנהלנית ביה”ס לבריאות הציבור, גב’ קרן וולקן: טלפון: 04-8288675 E-MAIL: kvulkan@univ.haifa.ac.il
- הסדרת רישום**:
עם אישור הצהרת הכוונות על ידי המנחה, על המועמד למלא טופס הרשמה מקוון אשר יועבר למחלקת הרשמה במנהל תלמידים. מצ”ב לינק להרשמה: https://applicants.haifa.ac.il/adm .
ההרשמה תתבצע ללימודי תואר שלישי בביה”ס לבריאות הציבור.
**מועמד שאינו מוסמך אוניברסיטת חיפה מתבקש להציג בפני המחלקה להרשמה גיליונות ציונים של ב”א ו-מ”א וכן תעודות בוגר ומוסמך מקוריים.
ועדה הבודקת את מסמכיהם של מועמדים מחו”ל
GRE
מסמכיהם (גליונות וציונים ותעודות של תואר ראשון ושני) של מועמדים אשר הינם מוסמכים של אוניברסיטאות מוכרות מחו”ל לרבות מוסמכים של אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יוגשו לבי”ס בלום לבדיקת עמידתם בתנאי הקבלה. מועמדים כאמור יחויבו לעמוד בהצלחה במבחן ה –GRE הכללי (Test General ) ולהימצא באחוזון ה- 70% בכל אחד משלושת מרכיבי המבחן. עמידה במבחן זה מהווה תנאי הרשמה ואחד מתנאי הקבלה ללימודים.
מסלול ישיר לדוקטורט (286315-25-02)
קהל היעד
מיועד לבוגרים מצטיינים של תואר ראשון שמעוניינים להמשיך ברצף לימודי לדוקטורט. ניתן להתקבל לתוכנית לאחר השלמת השנה הראשונה ללימודי התואר השני (MPH). תנאי הסף מתבססים על ציוני התואר הראשון וההשלמת מחצית מתכנית הלימודים לתואר שני בציונים מספריים . במסלול זה, תמליץ הוועדה על קבלה ללימודים לסטודנטים שמילאו את תנאי הסף.
תנאי קבלה
א. ציון 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחוץ לארץ; ציון של 90 לפחות בתום שנה א’ של התואר השני (המועמד השלים בשנת הלימודים הראשונה קורסים בציון מספרי בהיקף של מחצית מתכנית הלימודים בציון ממוצע של 90 לפחות. אחד הקורסים יהיה סמינריון, אשר זכה לציון 90 לפחות.)
ב. שתי המלצות מאנשי סגל אקדמיים.
ג. התקשרות והסכמה בכתב של מנחה עבודת הדוקטורט.
ד. הצהרת כוונות של המועמד לגבי נושא המחקר המוצע (עד ששה עמודים), מאושרת על ידי מנחה עבודת הדוקטורט המיועד.
מבנה הלימודים במסלול ישיר
משך הלימודים הכולל למסלול הישיר לדוקטורט הוא חמש שנים, והוא מחולק לשני שלבים: שלב לימודי המוסמך ושלב לימודי הדוקטורט.
*השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 36 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות בבית הספר לבריאות הציבור, וסיומם בציון משוקלל של 90 לפחות.
*הגשת שתי עבודות סמינריוניות או חלופה שוות ערך, שנקבעה על ידי בית הספר. על הסטודנט להשיג ציון של 90 לפחות בכל אחת משתי העבודות הסמינריוניות.
*תנאי מעבר משנה א׳ לשנה ב׳ הם השלמת קורסים בציון מספרי בהיקף של 18 שעות שבועיות סמסטריאליות לפחות, סיומם בציון משוקלל של 90 לפחות והגשת עבודה סמינריונית שזכתה לציון 90 לפחות.
*הגשת הצעת מחקר לתואר שלישי לא יאוחר מתחילת הסמסטר הרביעי ללימודים. תהליך הגשת הצעת המחקר זהה למסלול הרגיל לדוקטורט.
תעודת מוסמך
סטודנט במסלול הישיר לדוקטורט יקבל תעודת מוסמך האוניברסיטה במסגרת המסלול הישיר לדוקטורט מיד עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בחובות הלימוד של המסלול הישיר לדוקטורט כמפורט לעיל. תלמיד אשר לא השלים תוך שנתיים את חובות שלב המוסמך של לימודי המסלול הישיר לדוקטורט יועבר למסלול לימודים רגיל לתואר שני.
תלמיד המעוניין להפסיק את לימודיו בשלב המוסמך של מסלול הישיר לדוקטורט, ולהשלים את לימודי המוסמך במסלול א’ או ב’, יהא רשאי לעשות זאת ובלבד שזכאותו לתואר שני במסלול הישיר טרם אושרה. במקרה זה על התלמיד יהיה להשלים את מכסת הלימודים ושאר החובות הנדרשים לקבלת התואר השני במסלול א’ או במסלול ב’, לפי העניין.
*עם אישור הצעת המחקר לדוקטורט, ועמידה בכל חובות הלימודים של שלב המוסמך כמפורט לעיל , יעבור התלמיד לשלב לימודי הדוקטורט במסלול הישיר. משך הלימודים בשלב זה לא יעלה על שלוש שנים. במהלך שלב זה יידרש התלמיד להשלים את תכנית הלימודים של התואר השלישי בהתאם לקביעת ביה”ס, להשלים את כתיבת עבודת הדוקטור, לקבל את אישור המנחה,הוועדה המלווה, לקבל את אישור הוועדה, וכן להגישה לבי”ס בלום לצורך שיפוט.
מסלול לימודי מחקר מקדים (286350-25-01)
אוכלוסיית היעד
מיועד למועמדים שסיימו תואר שני בבריאות הציבור ללא כתיבת עבודת תזה ו/או למועמדים עם תואר שני שאינו בבריאות הציבור. תנאי הסף מתבססים על ציון התואר השני ופרויקט הגמר, וכן ציון במספר קורסים בסיסיים שנלמדים במהלך ה-MPH או כהשלמה (במהלך שנה אקדמית אחת) עבור מי שהתואר השני שלהם אינו MPH[1]. במסלול זה תאשר הוועדה החוגית את תכנית ההשלמה והיקפיה.
- במקרים מיוחדים בהם על המועמד להשלים רק חלק מהקורסים הללו (עד 2 קורסים, לא כולל אפידמיולוגיה ושיטות מחקר א’ וביוסטטיסטיקה מחקרי) תשקול ועדת דוקטורט את האפשרות כי יעשו השלמות אלה במסגרת השנה הראשונה לדוקטורט.
- ועדת הדוקטורט הבית ספרית תאשר את התוכנית והיקפה. התלמידים יידרשו לעמוד בכל מטלות הקורסים.
- תכנית הלימודים תיקבע בכתב באישור מנחה עבודת הדוקטורט.
- סיום הלימודים במסלול זה אינו מהווה קבלה אוטומטית ללימודי תואר שלישי. עם סיום לימודיו במסלול, רשאי המועמד להגיש את מועמדותו ללימודי תואר שלישי.
משך הלימודים במסלול לימודי מחקר מקדים- שנה אקדמית
[1]תנאי הסף עבור סטודנטים שסיימו תואר שני בבריאות הציבור בכל אחד מהמוסדות האקדמיים המוכרים במסלול ללא תזה הם: ציון ממוצע לתואר של 90 לפחות וציון של 90 לפחות בעבודת או בחינת הגמר; בנוסף, ציון ממוצע של 85 בקורסים: (1) מבוא לאפידמיולוגיה ושיטות מחקר א’; (2)אפידמיולוגיה ושיטות מחקר ב’; (3) ביוסטטיסטיקה מחקרי.
תנאי הסף עבור סטודנטים שסיימו תואר שני במקצוע שאינו בריאות הציבור עם תזה הם: ציון ממוצע לתואר של 86 לפחות וציון תזה של 90 לפחות.
תנאי הסף עבור סטודנטים שסיימו תואר שני במקצוע שאינו בריאות הציבור ללא תזה הם: ציון ממוצע לתואר של 90 לפחות וציון פרויקט/עבודת גמר של 90 לפחות.
בנוסף, על סטודנטים שסיימו תואר שני שאינו בבריאות הציבור להשלים את קורסי הבסיס הבאים במהלך שנה אקדמית אחת:
- 286.4100 מבוא לבריאות ציבור, בציון: 80
- 286.4130 אפידמיולוגיה ושיטות מחקר א, בציון: 85 *
- 286.4105 ביוסטטיסטיקה מחקרי, בציון: 85*
- 286.4150 אפידמיולוגיה ושיטות מחקר ב, בציון: 85*
- 286.4500 ביוסטטיסטיקה למתקדמים, בציון: 80
- 286.4001 הדרכה לתיזה, בציון: השלים
ועל מי שסיימו תואר שני שאינו בבריאות הציבור ללא תזה, גם לכתוב תזה במסגרת ההשלמה