תחילת דף אינטרנט, לחץ אנטר כדי לעבור לאזור תוכן מרכזי
תפריט ראשי של האתר

ריפוי בעיסוק - המקצוע

ריפוי בעיסוק הוא אחד ממקצועות הבריאות. מרפאים בעיסוק מטפלים באנשים עם מגבלות התפתחותיות, פגיעות או מחלות פיזיות, באנשים מזדקנים ובאנשים עם קשיים פסיכולוגיים-חברתיים או נפשיים. מרפאים בעיסוק מסייעים גם לאנשים בריאים המעוניינים לשמור על בריאותם ו/או לשפר את איכות חייהם.

התרומה הייחודית של ריפוי בעיסוק לתחום שירותי הבריאות הוא הדגש על חשיבות הפעילויות ("עיסוק"/"עשייה") כחלק מהתהליך והתוצאה של התערבות. מרפאים בעיסוק משתמשים בתהליך הטיפול בפעילויות כמו משחקי פעילות גופנית, סימולציות של עבודה ועוד. מטרת העיסוקים ("פעילויות") הללו היא להגדיל את יכולת המטופלים לבצע באופן עצמאי את הפעילויות שמרכיבות את חייהם. בנוסף, כאשר ישנה פגיעה בלתי הפיכה בתפקוד הנורמאלי, מרפאים בעיסוק מייעצים כיצד לשנות את סביבת הפרט על מנת לאפשר לו עצמאות מקסימאלית למרות המגבלה הקיימת.

יותר ויותר מרפאים בעיסוק עובדים עם אוכלוסיות בריאות על מנת לשמור על רמת בריאות נאותה, למנוע פגיעות ולשפר את איכות החיים. תחומי ההתערבות כוללים קבוצות גירוי לתינוקות בריאים, התאמה של סביבות העבודה על מנת למנוע פגיעות תנועה נשנות (ארגונומיה), תוכנית מניעת נפילות עבור האוכלוסייה המבוגרת, וכו'.

 

היכן מרפאים בעיסוק עובדים?

מרפאים בעיסוק מועסקים גם במערכת הבריאות וגם במערכת החינוך, כולל בתי חולים, מרפאות חירום, מרכזי שיקום, הצבא, בתי ספר, גני ילדים, מרכזים להתפתחות הילד, מעונות לאוכלוסייה המבוגרת, מרכזים לבריאות הנפש, מקלטי סיוע לאוכלוסיות במצוקה, מעונות יום, מרפאות פרטיות ובבתי המטופלים. מרפאים בעיסוק עובדים כחלק מצוות רב-מקצועי, וחלקם מפתחים תחומי התמחות ממוקדים.

near_board

 

החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה

הצהרת יעדים

החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה עוסק הן בהכשרת מרפאים בעיסוק והן בניהול מחקרים לגבי התפקידים והחשיבות של פעילויות תכליתיות ויעילותן בחיי האדם, בבריאות ובחולי.

תיאור החוג

החוג לריפוי בעיסוק שבפקולטה ללימודי בריאות ורווחה, נמצא על הר הכרמל בחיפה, ישראל. הוא הוקם בשעת 1987, והוא מהווה אחת מתוך שלוש תוכניות לימוד לריפוי בעיסוק הקיימות בישראל. בחוג קיימות תוכניות הן ללימודי תואר ראשון והן ללימודי תואר שני.

תוכנית הלימוד לריפוי בעיסוק מתבססת על גישה אקלקטית, הכוללת את מדעי הטבע והחברה גם יחד, את חקר התפתחות האדם מהלידה ועד גיל הזקנה, חקר מוגבלויות האדם והטיפול בהן, כולל מגבלות פיזיות, נפשיות, חברתיות וקוגניטיביות. התוכנית לתואר ראשון מכינה את הסטודנטים להיות מרפאים בעיסוק ברמה הבסיסית באמצעות מסלול משולב של לימודים אקדמיים והתנסויות בעבודה קלינית בשטח. תקופת הלימודים היא ½ 3 שנים (8 סמסטרים אקדמיים).

תוכנית הלימודים לתואר שני בריפוי בעיסוק, מדגישה העמקת ידע תיאורטי ומחקרי כמו גם העמקת מיומנויות קליניות מתקדמות.

פעילויות ייחודיות ופיתוחים בחוג

הפעילות המחקרית הענפה המתנהלת בחוג כוללת תחומים מגוונים, ביניהם: שיקום קוגניטיבי, שיקום באמצעות טכנולוגיות, מציאות מדומה,הערכה והתערבות בילדים בעלי הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD), התערבויות קוגניטיביות בילדים, בניית כלי אבחון והערכה, הערכת כתיבה של ילדים ומבוגרים באמצעות מחשוב, הערכה וטיפול בילדים הסובלים מאוטיזם, שמיעה- בתיה, משחק ילדים- אלינור.  הסגל האקדמי החוקר בחוג מוכר בארץ ובעולם ומפרסם באופן שוטף את עבודותיו בספרות העולמית בתחום השיקום והריפוי בעיסוק.

virtual reality

בחוג הוקמה מעבדה חדשנית לפיתוחים טכנולוגיים בטיפול ושיקום: LIRT טכנולוגיית המציאות המדומה מאפשרת לחוקרים ליצור סביבה המחקה סביבה אמיתית וסיטואציות מחיי היום-יום. למערכת יתרון במקרים בהם תרגול ממשי של הסיטואציה בחיים האמיתיים הוא מורכב או מסוכן, כמו בלימוד חולה פרקינסון לחצות כביש סואן, או כשיש צורך לרכוש מחדש פעילויות מוטורית עדינות כמו חיתוך ושימוש בסכינים. טכנולוגיה זו גם מאפשרת התאמה אישית ומדוקדקת של הטיפול למטופל.

כחלק מהלימודים הקליניים בשנה ג' נערך מפגש סטודנטים מהחוג לריפוי בעיסוק עם סטודנטים מדיסציפלינות נוספות בפקולטה לרווחה ובריאות ליום עיוןבמסגרות טיפול רב מקצועות. ביום זה הסטודנטים מרחיבים את נקודת מבטם, נחשפים למסגרות טיפוליות נוספות ולוקחים חלק בשיח רב-מומחים ממקצועות אלה: הפרעות בתקשורת, סיעוד, פיזיותרפיה ועבודה סוציאלית.

בכל שנה מתקיים בחוג יום הצגת פרויקטים בו מציגים תלמידי שנה ד' את פרויקט הגמר שהכינו במסגרת ההכשרה המעשית האחרונה. זהו יום חגיגי המציין את סיום לימודי הב.א. בו מציגים הסטודנטים בהרצאות ובפוסטרים את עבודתם הסופית המייצגת את הלימודים לאורך השנים ואת הצרכים הספציפיים של הקליניקה והקהילה. ליום זה מוזמנים מדריכי ההכשרה המעשית שליוו אותם, סגל אקדמי מהחוג, מהפקולטה ומהאוניברסיטה.

man readingבשנים האחרונות החל החוג לשלב שיטת למידה חדשנית המבוססת על תיאורית למידה למבוגרים.
למידה על בסיס בעיות (problem based learning-PBL) היא שיטת הוראה המעודדת למידה עצמית ואינטגרטיבית המכוונת על ידי הסטודנטים עצמם, חלקה נעשית בקבוצות ומבוססת על פתרון בעיות ותיאורי מקרה. PBL משולבת כיום כבר בתוכנית הלימודים לתואר הראשון בקורס גישות להתערבות בריפוי בעיסוק.

כמו כן, העבודה הקלינית הנלמדת בחוג מתבססת על מסגרת מחשבתית של עשייה המבוססת על ראיות
Evidence-Based Practice (EBP). EBP היא גישה לקבלת החלטות בה המטפלים/ות משתמשים בראיה הטובה ביותר הקיימת, בהתייעצות עם המטופל/ת כדי להחליט על הדרך הטובה והמתאימה ביותר למטופל/ת.

גישה זו, שפותחה במאה ה21-, מדגישה גם סקירת ספרות ביקורתית כמקור לעשייה המקצועית הטובה ביותר, הנשענת גם על שיפוט והסכמה של מומחים, אינטואיציה, וניסיון קליני.