תחילת דף אינטרנט, לחץ אנטר כדי לעבור לאזור תוכן מרכזי
תפריט ראשי של האתר

תכנית הלימודים לתואר שני (מ"א) בהפרעות בתקשורת

(292201-17-01 מסלול עם תזה / 292202-17-01 מסלול עם עבודת גמר)

מידע למועמדים לשנת תשע"ח

יו"ר לימודי מ.א.: פרופ' קרן בנאי

 

אודות התוכנית

החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה שם לו למטרה להביא להתמקצעות של הסטודנטים לפי הסטנדרטים הנהוגים בעולם (ASHA). תוכניות הב"א בארץ מספקות לסטודנטים להפרעות בתקשורת את ההכשרה הבסיסית הנדרשת על פי חוק, הכשרה שמהווה בסיס להמשך העמקת הידע במסגרת לימודים לתארים מתקדמים.

החקיקה בארץ עדיין אינה מחייבת לימודי תואר שני כתנאי לרישוי, אולם החוג להפרעות בתקשורת רואה בלימודי מ"א חלק בלתי נפרד מתהליך ההכשרה של קלינאי התקשורת, כנהוג ברוב העולם המערבי שם נדרש תואר שני לפחות והרישוי ניתן באחד מתחומי הליבה בלבד – שפה או שמיעה.

התפיסה המנחה את החוג היא שמקצועיות קלינית בתחום מצריכה תשתית תיאורטית מעמיקה באחד מתחומי הליבה של המקצוע (שפה / שמיעה) ושילוב שלה עם ידע מעשי בתחומים מדעיים שמהווים את הבסיס התיאורטי של תחומי ליבה אלה (כגון בלשנות, מדעי המוח וקוגניציה).

מטרות הלימודים

תכנית הלימודים לתואר מוסמך בחוג להפרעות בתקשורת נועדה להעמיק את הידע המקצועי של בוגרי התוכנית בתחומי השמיעה, השפה, התקשורת והקוגניציה תוך שימת דגש על הממשק בין תחומים אלה ולקדם את המחקר הבסיסי והקליני בתחום ההפרעות בתקשורת. 

תנאי קבלה

א. לבעלי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת

1. תואר ראשון בהפרעות בתקשורת ממוסד אקדמי מוכר בארץ או בחו"ל

2. ממוצע ציונים של 85 לפחות בתואר הראשון

3. ציון 80 לפחות בבחינת כניסה באנגלית

4. שני מכתבי המלצה בנוגע לכישורים האקדמיים של המועמד. לפחות המלצה אחת ממליץ אקדמי. (נוסח מכתב המלצה באנגלית)

ב. לבעלי תואר ראשון בהפרעות בתקשורת ממוסד אקדמי בחו"ל

1.  מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות מחו״ל וכן בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. לפרטים נוספים, יש לפנות לתקנון לימודים לתואר שני.

2.  ממוצע של 85 לפחות בקורסי השלמה שיקבעו ע"י וועדת הקבלה.

3. למסלול עם תזה יש להשלים סמינריון מחקרי לפי האשכול אליו מעוניינים להתקבל, ולקבל ציונים של 85 לפחות בסטטיסטיקה, שיטות מחקר ובסמינריון המחקר. 

ג. לבעלי תואר ראשון שאינו בהפרעות בתקשורת

1. תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר בארץ או בחו"ל

2. ממוצע ציונים של 85 לפחות בתואר הראשון

3. ציון של 80 לפחות בבחינת כניסה באנגלית

4. שני מכתבי המלצה בנוגע לכישורים האקדמיים של המועמד. לבוגרי דיסציפלינות קליניות יוכל אחד הממליצים להיות מדריך או מנחה קליני. (מכתב המלצה באנגלית)

5. ממוצע של 85 לפחות בקורסי השלמה שיקבעו במידת הצורך על ידי ועדת המ.א. בהתאם לרקע של המועמד ואשכול הלימודים המבוקש.

תוכנית הלימודים לתואר שני לסטודנטים שאינם בוגרי הפרעות בתקשורת הינה תוכנית מחקרית. התואר השני לא מכשיר לעבודה כקלינאי תקשורת ואינו מקנה את הזכות לגשת למבחן הרישוי של משרד הבריאות.

לכל המועמדים

מועד אחרון להרשמה לשנה"ל תשע"ח (2017-2018): 1.5.2017

מועד אחרון להגשת מסמכים: 15.5.2017

בנוסף, יתבקשו כל המועמדים למלא שאלון אישי.

תנאי הכרחי למסלול עם תזה הינו ביצוע עבודה מחקרית במהלך התואר הראשון.

זימון לראיון אישי יעשה בהתאם להחלטת וועדת הקבלה לתואר שני.

מועמדים שהתארים הקודמים שלהם הם ממוסדות ששפת ההוראה בהם אינה עברית, יהיו חייבים לעבור בחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על ידי האוניברסיטה.

בחינת הכניסה באנגלית תתקיים בחמישה מועדים (התאריכים יפורסמו בהמשך). מועמד רשאי לגשת לשני מועדים בלבד. הציון הגבוה מבין השניים הוא שיקבע. יותר שימוש במילון שאינו אלקטרוני בלבד.

מועמדים בעלי צרכים מיוחדים (לקות למידה או לקות רפואית), מתבקשים להעביר למזכירות החוג אישור רשמי על ההקלות שקבלו במסגרת לימודי התואר הראשון, מהאוניברסיטה/מכללה בה למדו.

מבנה ותוכנית הלימודים

החוג מציע שני מסלולי לימוד: מסלול מחקרי עם עבודת גמר מחקרית (תזה), ומסלול קליני עם פרויקט גמר.

לימודים במסלול המחקרי (עם תזה)

הלימודים במסלול המחקרי נמשכים שלוש שנים. בשנתיים הראשונות משלימים הסטודנטים את חובות השמיעה (33 שש"ס). במהלך שנה א' מתקשרים הסטודנטים עם מנחה לתזה ועד סוף השנה השנייה עליהם להשלים את כתיבת הצעת המחקר לתזה. במהלך השנה השלישית עורכים הסטודנטים את המחקר וכותבים את העבודה. עבודת תזה הינה עבודת מחקר שיש בה תרומה לקידום תחום הידע במסגרתו נערכה. אנו שואפים לכך שמחקרי התזה יערכו, ינותחו ויכתבו ברמה שמאפשרת פרסום בכתבי עת מדעיים בתחום התוכן של העבודה. עבודות התזה בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה מתנהלות במסגרת של גישות מחקריות שונות ומגוונות תוך שהסטודנט מגבש שאלת מחקר יחד עם המנחה (בין אם כמחקר עצמאי או כחלק ממחקר המתנהל בחוג), תוך שימת דגש על איסוף נתונים קפדני ומקיף, יושרה אקדמית וסטנדרטים אתיים מחמירים, והסקת מסקנות מתוך הנתונים. לקריאה נוספת

1. השלמת קורסים בהיקף 32 שש"ס. על הסטודנט לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.

2. התקשרות עם מנחה עד תום סמסטר ב' של שנה א'*

3. כתיבת שתי עבודות סמינריוניות

4. הגשת עבודת גמר מחקרית. יש להגיש את הצעת המחקר ולקבל עליה אישור עד תום סמסטר א' של השנה השנייה ללימודים.

5. הגשת תזה לשיפוט תתאפשר רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת העבודות הנדרשות.

*סטודנט שלא יתקשר עם מנחה עד מועד זה יעבור אוטומטית למסלול עם פרויקט גמר.

לימודים במסלול הקליני (עם פרויקט גמר)

עבודת גמר הינה עבודה אקדמית לא אמפירית שיש בה תרומה תיאורטית לקידום תחום הידע הקליני  שבמסגרתו נערכה. אנו שואפים לכך שעבודות גמר תתרומנה תרומה משמעותית לתחום של הפרעות בתקשורת  ושהן תכתבנה בצורה שתאפשר את הצגתן בפני פורומים קליניים ומקצועיים אחרים.  נושא העבודה יגובש במהלך "קורס ההכנה לעבודה מסכמת" ותוך אינטראקציה בין הסטודנט למנחה. לאחר  גיבוש נושא העבודה, יכתוב הסטודנט מתווה לעבודה ויגישו לאישור המנחה, ולאחר מכן שניהם יחתמו על  "טופס תיאור ואישור עבודת גמר במסגרת לימודי תואר שני בהפרעות בתקשורת". על הסטודנט חלה האחריות  להתקשר עם מנחה עד תחילת סמסטר ב' של שנת הלימודים הראשונה למ“א. לקריאה נוספת

1. השלמת קורסים בהיקף של 40 שש"ס. יש לסיים את חובות השמיעה עד תום השנה השנייה ללימודים.

2. כתיבת 3 עבודות סמינריוניות.

3. הגשת פרויקט גמר. הסטודנט יוכל להגיש את הפרויקט רק לאחר סיום כל חובות השמיעה והגשת העבודות הנדרשות.

אשכולות הלימוד

בכל אחד מהמסלולים ניתן לבחור באחד משני אשכולות לימוד:

אשכול שמיעה וקוגניציה. הלימודים באשכול נועדו לקדם ולהעמיק את הידע התיאורטי בתחום האודיולוגיה ושיווי המשקל ולבחון את תרומתם של היבטים נוירו-קוגניטיביים לתיאוריה ולפרקטיקה בתחום השמיעה.

אשכול תקשורת, שפה וקוגניציה. הלימודים באשכול נועדו לקדם ולהעמיק את הידע התיאורטי בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת ולבחון את תרומתם של תהליכים התפתחותיים ונוירו-קוגניטיביים להיבטים תיאורטיים יישומיים בתחום. 

תחום בלשנות של שפות סימנים. הלימודים בתחום, נועדו להקנות לסטודנטים ידע וכלי מחקר בבלשנות של שפות סימנים ובהתפתחות השפה אצל ילדים מסמנים. בסיס ידע זה יאפשר לסטודנטים להשתלב במחקר ולערוך מחקר משלהם. כמו כן ידע זה יאפשר לסטודנטים למלא תפקיד חשוב בתהליכי קביעת מדיניות, הדרכה, תירגום, חינוך ושיקום של תלמידים חירשים וכבדי שמיעה. הלימודים בתחום זה הם לסטודנטים במסלול א'. הלימודים כוללים קורסי חובה המשותפים לכלל תלמידי תואר השני בחוג, קורסים בבלשנות והתפתחות שפה וקורסים בתחום הידע של בלשנות של שפת הסימנים. לקריאה נוספת

*** לימודים בנושא הגיל הרך בראייה בינתחומית בשיתוף עם החוג לריפוי בעיסוק והחוג לפיזיותרפיה בנושא: משחק, פגים והשפעה סביבתית***

 

תכנית הלימודים

הלימודים יתקיימו בימי שני ורביעי. הקורסים כוללים קורסי חובה בתחומי שיטות המחקר, האתיקה וניהול שירותי בריאות וכן קורסי חובה מקצועיים. קורסי הבחירה והסמינריונים בחוג מושתתים על תחומי העניין של סגל החוג. אנו מעודדים הרכבת תוכנית לימודים בהתאם לתחומי העניין של כל סטודנט וסטודנטית.

באשכול שמיעה וקוגניציה, במסלול עם תזה בלבד, ניתן לרכז את הלימודים ליום אחד בשבוע- יום ד' *

באשכול תקשורת, שפה וקוגניציה ניתן לרכז את הלימודים ליום וחצי בלבד.

 

מסלול עם תיזה

קורסי יסוד חובה - 10 שש"ס

קורסי חובה מקצועיים מתקדמים - 6   שש"ס

קורסי בחירה מתקדמים - 8   שש"ס

סמינריונים - 8   שש"ס

**הדרכות, התפתחות הילד וקורסים מחוץ לחוג - רשות – עד 2 שש"ס כחלק ממכסת השעות

סה"כ לתואר: 32 שש"ס

 

מסלול ללא תיזה

קורסי יסוד חובה -  8 שש"ס

קורסי חובה מקצועיים מתקדמים - 6   שש"ס

קורסי בחירה מתקדמים - 14 שש"ס

סמינריונים - 12 שש"ס

**הדרכות, התפתחות הילד וקורסים מחוץ לחוג - רשות – עד 4 שש"ס כחלק ממכסת השעות

סה"כ לתואר: 40 שש"ס

 

 * ריכוז לימודים ליום אחד בשבוע מותנה ברישום לתוכנית לימודים מובנית. 

מידע נוסף

ספר קורסים לשנת תשע"ח

מערכת שעות לשנה"ל תשע"ח

מועמדים לתואר שני